Genforenings- og Grænsemuseet hånd i hånd med geocachere

De 2 ildsj├ªle ses her ved Gr├ªnsestien– GPS-baseret formidling af Danmarkshistorien
To ildsj├ªle indenfor omr├Ñdet geocaching nar netop lagt en helt ny skattejagt ud p├Ñ nettet, s├Ñ ligesindede kan planl├ªgge en sp├ªndende tur i det danske kulturlandskab. Niels Nielsen fra Hejsager og Karl Jensen fra Vilstrup har┬ái disse dage┬álanceret en gps-baseret skattejagt i det historiske omr├Ñde omkring Genforenings- og Gr├ªnsemuseet. Alle h├Ñber, at det vil blive til gl├ªde og forn├©jelse for s├Ñvel skattej├ªgere som museum.

De to geocachere mener, at et s├Ñdant projekt er rigtig sp├ªndende. For det nye projekts skatte indeholder en historisk og naturm├ªssig kvalitet, som mange forventes at ville g├Ñ efter. Fra skattej├ªgernes side g├Ñet sport i at v├ªre den f├©rste, der finder de forskellige skatte. Skattejagten blev offentliggjort i s├©ndags – og samme dag havde flere skattej├ªgere fors├©gt sig, kunne man l├ªse p├Ñ geocachernes hjemmeside……..
En “skat” eller en s├Ñkaldt cache kan indeholde f.eks. en lille b├©rne- eller voksengave – som s├Ñ forventes byttet med en anden gave af tilsvarende v├ªrdi efter motto┬┤et “Byt fair – eller la┬┤ v├ªr┬┤”
P├Ñ http://geocachingdanmark.dk/ kan man bl.a. l├ªse, at geocaching er en moderne skattejagt for hele familien, hvor man bruger sin GPS til at finde frem til s├Ñkaldte “skatte”. P├Ñ denne side kan man ogs├Ñ finde oplysninger om, hvordan man kommer igang med geocaching og hvilket udstyr man f├Ñr brug for.

Det er en sport med bred appel, der har udviklet sig meget siden starten i 2000, og som i dag dyrkes p├Ñ mange forskellige niveauer og af alle aldersgrupper. Alene eller i selskab med op til flere hundrede andre – ├Ñret rundt, kloden rundt og p├Ñ alle tider af d├©gnet.

Nogen geocacher for at give familien en aktivitet og et m├Ñl med s├©ndagsturen, andre for at fordrive tiden og se lidt af byen imellem to m├©der, nogle for at vise (eller f├Ñ vist) vej til s├ªrligt interessante historie og naturoplevelser, nogle for udfordringernes skyld, andre igen kombinerer geocachingen med cykling, l├©b, udlandsrejser, sociale sammenkomster o.s.v.

Hen over de senere ├Ñr er blandt andre naturparker, biblioteker og turistkontorer rundt omkring begyndt at tilbyde geocaching oplevelser til underst├©ttelse af lokal kultur- og naturformidling.
– Og interessen for geocaching vokser. Inspiration og id├®er til s├©ndagsturen finder man p├Ñ www.geocaching.com