ARRANGEMENTER I 2022

Denne sider er under opbygning. Flere detaljer er på vej.

Fra konstabelelev til Slotsforvalter

– Foredrag ved Oberst Bjarne Højgaard Jensen, Fredensborg Slot

Foredrag d. 11 november 2022: kl. 15.00 – 16.00

Den 11. november d.å. kl. 15 til kl. 16 på Genforenings- og Grænsemuseet, Koldingvej 52, Frederikshøj, 6070 Christiansfeld

Slotsforvalter, oberst Bjarne Højgaard Jensen vil fortælle om sin tid i Forsvaret fra 1975 til 2018 og om sit nye job som Slotsforvalter på Fredensborg Slot.

Obersten har oplevet Forsvaret under Den Kolde Krig med krigsopgaver i Tyskland, til perioden med en mere aktiv udenrigspolitik med danske styrkers indsættelse på Balkan og i Afghanistan. Herudover har han været en aktiv del af Østeuropas optagelse i NATO.

Obersten, som har en tysk Generalstabsuddannelse, har været udstationeret ca. 13 år i udlandet. Han har været på missioner på Balkan, Afghanistan, USA, Baltikum, Tyskland og Polen. Obersten er sønderjyde. Han gik på pension i marts 2018, og er efterfølgende blevet ansat som Slotsforvalter på Fredensborg Slot.
Bjarne Højgaard har rødder i Christiansfeld og vil være kendt af mange – bl.a. for sin tid i Christiansfeld Byråd som viceborgmester og som medlem af Genforenings- og Grænsemuseets bestyrelse i en kortere periode.

Entré:

50, – kr.

Max. 70 billetter efter “først til mølle”-princippet.

Billetbestilling er nødvendig på email:

info@genforeningsmuseet.dk

(husk ved bestilling at medsende navn og telefonnummer, samt antal ønskede billetter)
16lfb Bjarne Højgaard Jensen Pressefoto.jpg
Statsforvalter, oberst Bjarne Højgaard Jensen

Løver, elefanter, hjerter og vildmænd – heraldikkens verden

Foredrag d. 10 juli 2022 : kl. 15.00 – 16.00

Historiker og heraldiker Ronny Andersen er kgl. våbenmaler og særlig sagkyndig i heraldiske spørgsmål i Kongehusets Ordenskapitel, og er der ansvarlig for at komponere og male våbenskjolde for Riddere af Elefantordenen og Storkors af Dannebrogordenen samt rådgivende i alle heraldiske spørgsmål.

Ronny Andersen er også arkivar og heraldisk konsulent i Rigsarkivet, hvor han blandt andet behandler spørgsmål om brug af rigsvåbenet og kongekronen samt ansvarlig for rådgivning af offentlige myndigheder om brug af våbenskjolde, segl og emblemer.

Privat virker Ronny Andersen også som heraldisk kunstner.

I dette foredrag vil han fortælle om heraldikkens fascinerende verden, våbenskjoldenes historie fra middelalderen til i dag og om sit arbejde i en helt særlig verden af symboler og traditioner.

Ronny Andersen - Historiker og heraldiker