FOREDRAGSHOLDEREN GIK LIGE TIL GR├åNSEN….

Stemningen var god da Genforenings- og Gr├ªnsemuseets foredragsaften den 22. april startede med musik. Bente Ibenfeldt akkompagnerede aftenens sang – og hyggespillede for selskabet inden foredragsstart.

En MEGET interesseret og begejstret lille skare p├Ñ 33 tilh├©rere trodsede det smukke sommervejr og andre gode tilbud i sommerlandet og havde fundet vej til Den gamle Gr├ªnsekro for at h├©re foredraget om ALVERDENS GR├åNSER. Tilh├©rerne blev IKKE skuffede. Tv├ªrt i mod var der stor ros til foredragsholderens fantastiske viden om gr├ªnser og det skortede efterf├©lgende ikke p├Ñ positive till├ªgsord og ros. Efter at have ridset historien om “gr├ªnser f├©r gr├ªnsernes tid” op over “imperiernes tid” til “verdenskortet anno 2015” havde foredragsholderen, Hans Peter Nissen, lagt op til en lille sommersp├©g. Ttilh├©rerne fik ved skriftlig afstemning mulighed for at bestemme aftenens videre foredragsindhold. Valgmulighederne var f├©lgende: 1. Berlingr├ªnsen fra 1948 til 1990 – 2. Ukraines gr├ªnser – 3. Gr├ªnsen som skiftede side ÔÇô lille sjov historie fra Vistijes – 4. Polen flyttede mod vest – 5. Gr├ªnsen i Rudb├©l . – 6. Vilmk├ªrg├Ñrd ÔÇô kun adgang via Tyskland – 7. Gr├ªnserne rundt om Israel – 8. Nordkoreas gr├ªnser – 9. Gr├ªnsen ved Krus├Ñ, Kobberm├©llen og Padborg. Naturligt nok, var der stor interesse for de danske gr├ªnser.

Tilh├©rerne fik bl.a. historien om en dansk landmand i Padborg, som kun komme hjem til sin g├Ñrd ved at k├©re igennem Tyskland! Ogs├Ñ historien om Landegr├ªnsen ved Rudb├©l skabte en del moro. I Rudb├©l/Rosenkranz gjorde den tyske kroejer i 1920 ivrige fors├©g p├Ñ at presse gr├ªnsen l├ªngere mod nord, s├Ñ han kunne forblive i Tyskland og modtage g├ªster sydfra. Den dansksindede Anton Nielsen som boede syd for kroen, men p├Ñ den anden side af gaden og lidt sydligere k├ªmpede derimod for at f├Ñ hele Rudb├©l/Rosenkranz til Danmark for derved at bevare kontrollen over diger og sluser til den vigtige Vid├Ñ. De to k├ªmpede ind├ªdt for hver deres synspunkt, men i stedet for at en af dem blev tabere, blev de lige f├©r den endelige kommissionsbeslutning enige om en f├ªlles gr├ªnseindstilling. De to foreslog, at gr├ªnsen p├Ñ et par hundrede meter skulle g├Ñ midt i vejen, s├Ñ den tyske kro p├Ñ ├©stsiden af vejen forblev i Tyskland og dermed fortsat kunne modtage tyske g├ªster, mens danskerne med Anton Nielsen kom til Danmark inkl. kontrollen med diger og sluser. Danmark og Tyskland protesterede over den besynderlige gr├ªnsedragning, som gjorde gr├ªnsekontrol dyr og besv├ªrlig. Anton og kroejeren overbeviste den internationale gr├ªnsekommission, og dermed blev gr├ªnsen, som den er i dag, med gr├ªnsestenene midt i gaden, s├Ñ den ├©stre side er tysk, og den vestre er dansk. Anton Nielsens hus i Danmark har gr├ªnse til Tyskland p├Ñ hele tre sider af huset. S├Ñ gjaldt det Koreagr├ªnsen og de polske gr├ªnser, inden aftenen sluttede.

Aftenens foredragsholder, logistikdirekt├©r i JP/Politikens Hus Hans Peter Nissen, Kongens Lyngby har sin viden fra mange ture til alverdens gr├ªnseomr├Ñder – men ogs├Ñ fra n├ªrstudier af dokumenter fra Rigsarkivet, som ikke altid fort├ªller helt den samme historie, som de forklaringer vi oftest h├©rer. HPN er et af mange mennesker som i sin fritid “forsker” i landegr├ªnser. Han er medlem af foreningen INTERNATIONAL BORDER RESEARCH GROUP (IBRG), som p├Ñ verdensplan har under 50 ÔÇØmedlemmerÔÇØ – og velnok et par hundrede ÔÇØf├©lgereÔÇØ. Foredraget var arrangeret af Genforenings- og Gr├ªnsemuseet – p├Ñ Den gamle Gr├ªnsekro.

De gr├ªnser som Hans Peter Nissen ikke n├Ñede at fort├ªlle om, vender han muligvis tilbage med p├Ñ et andet tidspunkt. Planerne er ogs├Ñ at Genforenings- og Gr├ªnsemuseet fremadrettet muligvis skal lave en s├ªrudstilling om “ALVERDENS GR├åNSER” – bist├Ñet af Hans Peter Nissen og andre medlemmer af IBRG.

Foto: J├©rgen Ibenfeldt

101_6326