“S├©nderjyder i krig for en fremmed sag” – foredragsaften

Den 11.11. blev flaget – efter forslag fra aftenens foredragsholdere – sat p├Ñ halv p├Ñ Genforenings- og Gr├ªnsemuseet kl. 8┬á- for igen fra┬ákl. 11 og resten af dagen at vaje p├Ñ hel stang.

Museet var om aftenen igen v├ªrt ved en god foredragsaften p├Ñ Den gamle Gr├ªnsekro. Allerede kl. 17:45 – da, vi ankom for at lukke op for at v├ªre klar til kl. 18 – var der g├ªster “p├Ñ vent” – De stod p├Ñ P-pladsen og sad i bilerne og var klar til at k├©be billetter og bes├©ge museet.

Vi fik af 4 fremm├©dte g├ªster sp├ªndende tilbud om effekter til museet – og s├Ñ m├Ñtte vi ├©vrigt igen s├ªtte 2 ekstra borde ind i foredragsssalen p├Ñ kroen, s├Ñ der kunne v├ªre plads til alle 80 tilh├©rere – heraf mange udenbys. En enkelt kom helt fra ├àrhus. – Tilh├©rerne fik en formiddabel god oplevelse. Flot aften – sk├Ñret over den vanlige l├ªst. Stor, Stor tak til Paul Rochler og til Leif Thomsen for deres indsigtsfulde, gribende, oplysende og tankev├ªkkende indl├ªg

Skyttegrav ved Somme 1917