FOREDRAG: F├©rste Verdenskrig – s├©nderjyder i krig for en fremmed magt 1914 – 1918

Aftenarrangement, hvor vi p├Ñ forskellig vis vil mindes de faldne s├©nderjyder i 1. verdenskrig.Billede1

Datoen 11. november er ikke s├ªrlig kendt ude i landet, men i S├©nderjylland er det en af de datoer, man gennem ├Ñrene har h├©jtideligholdt, men som m├Ñske er p├Ñ vej i glemmebogen.

Det var den 11. november kl. 11 i 1918, at v├Ñbenstilstanden tr├Ñdte i kraft efter 4 ├Ñrs bitter krig, en dato, der fik vidtr├ªkkende betydning for den enkelte soldat, for s├©nderjyden, der var i krig for et flag, der ikke var hans, for dem derhjemme, for de involverede parter i krigen, b├Ñde taberne og de sejrende.

Alle disse forhold vil Leif Gr. Thomsen og Poul Erik Rochler belyse med deres foredrag om dem, der måtte gå i krig for en fremmed magt.

Foredraget holdes på Den gamle Grænsekro.  Pris for foredrag: 40,- kr.

Billetter kan k├©bes p├Ñ Genforenings- og Gr├ªnsemuseet fra kl. 18:00 den 11.11.2013. Gratis adgang til museet fra kl. 18 ÔÇô 19:30 for de, der afhenter billetter til foredraget.

I en midtvejspause vil der v├ªre mulighed for at k├©be en forfriskning, ├©l, vand, et glas vin ÔÇô eller kroens dejlige kaffe med hjemmebagt kringle, som kan bestilles inden foredragsstart.