1. Quizaften: 129 tilh├©rere str├©mmede til en glad aften

Der blev grinet, jublet, lyttet, g├ªttet, diskuteret, drillet, smilet ÔÇØindadÔÇØ, g├ªttet rigtigt, og joket med lune bem├ªrkninger i en god ├Ñnd ÔÇô men ogs├Ñ ind imellem ÔÇØpassetÔÇØ, delt point ud ÔÇô hele og halve ÔÇô og panelet havde tilh├©rerne helt i deres hule h├ªnder i alle 2 x 45 minutter, mens der blev spurgt, t├ªnkt og svaret.

Det er naturligvis quizpanelet best├Ñende af borgmester J├©rn Pedersen, Kolding, museumsinspekt├©r Axel Johnsen fra Museet p├Ñ Koldinghus, borgmester Jens Chr. Gjesing, Haderslev, museumsinspekt├©r Lennart Madsen, Haderslev Museum og quizmaster Frode Munksgaard fra Borgmesterdysten ÔÇô eller borgmester-tvekampen i al venskabelighed om man vil -ÔÇô der t├ªnkes p├Ñ.

Det var en herlig dyst hvor danmarkshistorien ÔÇô 1848 ÔÇô 1920 ÔÇô blev sat under lup – med en sk├ªv og gemytlig indgangsvinkel med quizmaster Frode Munksgaard som den enev├ªldige dommer, der suver├ªnt bestemte om svarene var rigtige.

Et arrangement, museumsbestyrelsen har set frem til i laaaaaaang tid. En helt anderledes og hyggelig kulturoplevelse ÔÇô end det, vi som museum normalt st├Ñr for. Sp├©rgsm├Ñlene blev vendt og drejet og de eftert├ªnksomme miner var mange. En enkelt gang ÔÇô i pausen ÔÇô m├Ñtte Lennart Madsen hive sit s├©nderjyske leksikon op af tasken for at overbevise undertegnede, som var forfatter til sp├©rgsm├Ñlet om Johanne p├Ñ den hvide hest, om at HAN (Lennart Madsen) havde ret. Det gav r├©de ├©rer hos sp├©rgsm├Ñlets forfatter ÔÇô og et forsinket ekstra point til dem fra ÔÇØHas┬┤leÔÇØ.

Undervejs i programmet blev der naturligvis også sunget og spillet festligt akkompagneret af komponist og pianist Bente Ibenfeldt.

Snart vil man kunne se uddrag om BORGMESTERDYSTEN i fjernsynet p├Ñ TV Kolding ÔÇô eller alternativt p├Ñ pc┬┤eren, hvis man g├Ñr ind p├Ñ http://www.tv-k.dk/