Anke Spoorendonk, foredrag på Genforenings- og Grænsemuseet

Anke Spoorendonk holdt onsdag den 14. marts et sp├ªndende, engageret, hjertevarmt og meget n├ªrv├ªrende foredrag p├Ñ Genforenings- og Gr├ªnsemuseet. Man kunne h├©re en knappen├Ñl falde til gulvet, mens de 42 fremm├©dte g├ªster intenst lyttede til hendes causeri om hendes familiem├ªssige forhold, opv├ªksten i barndommens Slesvig, oplevelserne som feriebarn i ├àrhus, den gymnasiale uddannelse i Flensborg p├Ñ Duborgsskolen – og senere K├©benhavns Universitet – hvorefter hun fik job p├Ñ Duborgsskolen. Den politiske vinkel, hendes virke indenfor SSW, som f├©rte hende til Landdagen i Kiel til en 3-dobbelt ministerpost, kom hun ogs├Ñ ind p├Ñ.

De politiske m├ªrkesager, f├©rst og fremmest det danske mindretals ligestilling med flertalsbefolkningen i Slesvig.Holsten og den gr├ªnseoverskridende politik ind over den dansk-tyske gr├ªnse med et m├Ñl om at fremme de politikomr├Ñder, der er vigtige for samfundet ved inspiration af danske og nordiske forbilleder, har altid haft en stor plads i Anke Spoorendonks hverdag, og de fylder stadig meget, fortalte hun forsamlingen. – Efter foredraget svarede den veloplagte politiker-pensionist p├Ñ sp├©rgsm├Ñl fra de fremm├©dte.