Vi mindes Våbenstilstanden for 99 år siden

Den 11.11.1918 – for 99 ├Ñr siden – kl. 11 tr├Ñdte V├Ñbenstilstanden efter 1. verdenskrig i kraft. Det mindes vi p├Ñ Genforenings- og Gr├ªnsemuseet den 11.11.2017 fra kl. 15 til kl. ca. 16 med bl.a. opl├ªsning af tekster, skrevet af de soldater, som var i krig. Ogs├Ñ historien om valmuen fort├ªlles. Inspireret af digtet In Flandern Fields fra 1. verdenskrig – har valmuen siden 1920 v├ªret brugt til at mindes soldater, som falder i krig. Museet har bl.a. f├Ñet en lille sending knaphulsvalmuer tilsendt fra England. Disse s├ªlges ved l├©rdagens arrangement. P├Ñ et af fotografierne herunder ses bl.a. en s├©nderskudt tr├ªstamme med mange tr├ªkors – monteret med valmuer. Tr├ªkorsene er opsat af familier, som har mistet en far eller s├©n i 1. verdenskrig i Flandern, hvor kampene rasede i n├ªrheden af bl.a. middelalderbyen Ypres, som blev j├ªvnet med jorden.
P├Ñ et andet foto ses kirkeg├Ñrden i Braine, Nordfrankrig, hvor 79 s├©nderjyder blev genbegravet p├Ñ deres “egen” kirkeg├Ñrd i jord fra deres hjemsogne.
P├Ñ et tredie foto ses en paprulle med et tragisk budskab. H├©r mere herom p├Ñ l├©rdag p├Ñ Genforenings- og Gr├ªnsemuseet.
Til dagens sang akkompagnerer pianist Bente Ibenfeldt og n├Ñr flaget nedhales kl. ca. 16 spiller J├©rn Iversen fra Flyverhjemmev├ªrnet The last Post.