To militære orkestre spiller til fejring af Genforeningen i Christiansfeld

Flyverhjemmeværnets MusikkorpsIkke færre end to militære orkestre sætter fejringen af 90-året for Genforeningen i Christiansfeld i de rette musikalske rammer.

Den f├©rste koncert finder sted p├Ñ pl├ªnen foran Genforenings- og Gr├ªnsemuseet nord for Christiansfeld i forbindelse med det store Genforeningsarrangement den 10.7. fra 10:15 til 12:20. Her spiller Flyverhjemmev├ªrnets Musikkorps, som til daglig har til huse p├Ñ Staldg├Ñrden i Kolding.

Siden korpset blev stiftet i 1956 har de spillet ved talrige lejligheder af b├Ñde civil og milit├ªr karakter; ikke blot i Danmark men i en lang r├ªkke europ├ªiske lande. Herhjemme er musikkorpset blandt andet kendt for koncerten i ├ÿster Starup Kirke til minde om nedskydningen af en amerikansk flyver under 2. verdenskrig ÔÇô en koncert, flere af den afd├©des familiemedlemmer rejste til landet for at opleve.

Repertoiret for Flyverhjemmeværnets Musikkorps er meget bredt, og det samme er orkestrets sammensætning. Flere af musikerne har haft 25 års jubilæum i orkestret, men der er også adskillige unge medlemmer.

Af alle landets militære musikkorps er Flyverhjemmeværnets det eneste, som spiller i de blå hjemmeværnsuniformer.

Ogs├Ñ om eftermiddagen den 10. juli er der musik i gaden, idet Hjemmev├ªrnets Musikkorps ├àrhus spiller p├Ñ Genforeningspladsen i Christiansfeld. Det sker fra kl. 14:30 og frem til friluftsgudstjenesten, der starter kl. 15. Orkesteret ledsager efterf├©lgende ogs├Ñ gudstjenestens salmesang.

Begge arrangementer er åbne og gratis for alle.