Pr├ªsentation af S├©nderjyske ├àrb├©ger 2013

Veloplagt Hans Schultz HansenHistorisk Samfund for S├©nderjylland pr├ªsenterede mandag den 25.11.2013 p├Ñ Genforenings- og Gr├ªnsemuseet den nye ├Ñrbog 2013 med sp├ªndende historier fra landsdelen for ca. 20 inviterede g├ªster og pressefolk.
Ved pr├ªsentationen blev den flotte ├Ñrbog udleveret og de fremm├©dte kunne tr├ªffe flere af forfatterne.
Det er s├ªdvanen tro meget forskellige artikler, som i ├Ñr bliver pr├ªsenteret i S├©nderjyske ├àrb├©ger 2013. Bl.a. har Historisk Samfund for S├©nderjylland med ├Ñrbogen taget hul p├Ñ markeringen af 150-├Ñret for krigen i1864 og 100-├Ñret for starten af 1. Verdenskrig.

F├©lgende forfattere, som har leveret artikler til ├Ñrbogen, fortalte om deres artikler:

Thomas Clausen – Kampen om tvangsm├©lleriets afskaffelse i hertugd├©mmet Slesvig 1836-1852
Claus P├©rksen – Kampen om Vesterhavs├©erne i 1864.
Anton Marckmann – Den menige danske infanterist i 1864-krigen.
Mikkel Leth Jespersen – Om den duelige kaptajn og skibets interesse ÔÇô et k├ªrlighedsdrama fra Aabenraa-s├©fartens storhedstid.
Jens Skrumsager Skau – gengiver i uddrag i ├Ñrbogen de mere end 1.000 breve, som Sigurd Kloppenborg Skrumsager fra K├©benhoved sendte hjem under krigen 1914 – 1918.
Hans Schultz Hansen – i artiklen To drab og et attentatfors├©g fremdrager forfatteren tre voldelige h├ªndelser med mere eller mindre tragisk udgang for de implicerede fra ├Ñrene 1945, 1946 og 1948

Knud J.V. Jespersen – som ikke kunne v├ªre til til stede – fort├ªller i artiklen Christian X og S├©nderjylland, hvilken central rolle det s├©nderjyske sp├©rgsm├Ñl spillede for kongens handlem├Ñde under P├Ñskekrisen i marts 1920 og i forbindelse med Genforeningen f├Ñ m├Ñneder senere.
Kirsten Lylloff – som heller ikke var til stede, beretter i sin artikel Konfiskation af tysk ejendom i S├©nderjylland efter 2. Verdenskrig om nogle af konfiskationslovens virkninger i S├©nderjylland og Sydslesvig.S├©nderjyske ├àrb├©ger er udkommet siden 1889 og udgives af Historisk Samfund for S├©nderjylland, der har ca. 2.400 medlemmer. ├àrbogen er p├Ñ mere end 300 sider. Se mere p├Ñ www.hssdj.dk

På billedet ses veloplagte Hans Schultz Hansen, medlem af redaktionsudvalget, byde velkommen på museet.