FLOT JUBILÆUMSDAG PÅ GENFORENINGS- og GRÆNSEMUSEET

S├Ñ kan Genforenings- og Gr├ªnsemuseet igen l├ªgge en god dag bag sig og notere sig, at 95-├Ñrsdagen for Genforeningen og museets egen 20-├Ñrs f├©dselsdag den 10. juli blev en ubetinget succes, selvom fejringen foregik i al stilf├ªrdighed.
I kortform kan n├ªvnes, at mere end 100 g├ªster benyttede sig af dagens “gratis-tilbud” og lagde vejen forbi museet. G├ªsterne kom fra f├©lgende postnumre: 2860-2880-3400-4100-6000-6040-6070-6093-6100-6500-6560-7000-7120-8780-9000-9300. Naturligvis var der flest g├ªster fra postnumrene 6000-6070-6100, men ogs├Ñ udlandet var repr├ªsenteret. To svenske g├ªster med familier├©dder i Sommersted var overv├ªldet. En af dem ├©nsker fremover at modtage museets elektroniske nyhedsbrev. To tyske g├ªster fra M├╝nsterland i Nordrhein/Westfalen blev s├Ñ fascineret af genforeningshistorien – og s├Ñ glade for museets nye manual p├Ñ tysk til tysktalende g├ªster – at de donerede et p├ªnt bel├©b til museet. – der blev solgt 2 st├©ttebeviser. – En Koldingfamilie med r├©dder i s├©nderjyske Nyb├©l og Broager besluttede begejstret efter for nylig at have set en TV-udsendelse om museet p├Ñ DK4, at det var et “must”, at den sj├ªllandske familiegren skulle med en tur p├Ñ Genforeningsmuseet. – Tre g├ªster kom med gaver. Bl.a. effekter til udstillingen, som museet endnu ikke har… En af gaverne var en s├Ñkaldt “Flyverpil” – en blyantslignende metalpil, som piloterne p├Ñ milit├ªrflyene kastede ned over fjenden og deres balloner. De opbevaredes i en kasse, hvis bund kunne ├Ñbnes, n├Ñr pilene skulle kastes ned. – En museumsg├ªst fra Haderslev fik en aftale med os om at tr├ªde ind i det frivillige museumsarbejde. – Til museets 3 arrangementer – 2 x film og 1 foredrag – var der fuldt hus i auditoriet, hvor der er plads til max. 45 personer.
– B├Ñde TVSyd og TV Kolding lavede optagelser p├Ñ museet.
N├ªste museumsarrangement bliver Bagagerums- , Trailer- og┬á Kr├ªmmermarkedet den 1. august fra kl. 9 til kl. 15 p├Ñ parkeringspladsen ved museet. Her vil der bl.a. v├ªre sjove b├©rneaktiviteter og gratis k├©retur i hestevogn i det historiske kulturlandskab med en dygtig guide, som kan fort├ªlle i b├Ñde b├©rne- og voksenh├©jde om de historiske highlights, som passeres.