S├ÿNDERJYDER I KRIG – Foredrag den 29.maj 2013

Flere┬áend 70 millioner soldater deltog i F├©rste Verdenskrig. Af dem var mere end 13 millioner tyske soldater.

Af disse tyske soldater kom omkring 35.000 m├ªnd fra S├©nderjylland/Nordslesvig og blev indkaldt til den tyske h├ªr i krigs├Ñrene. Mellem 5000 og 6000 af disse s├©nderjyder/nordslesvigere faldt p├Ñ slagmarkerne og blev begravet i fremmed jord. Aldersspredningen var stor ÔÇô fra rene drenge til midaldrende m├ªnd. Der var familier, som mistede flere familiemedlemmer. F├ªdre og s├©nner. S├©nner og svigers├©nner. Men en af dem, som p├Ñ trods af alle odds overlevede denne skr├ªkkelige krig var Arne J├©rgensens farfar. Herom fort├ªller foredragsholder Arne J├©rgensen fort├ªller:

Udgangspunktet er min bedstefar (farfar), som var med, og som blev h├Ñrdt s├Ñret af et skud tv├ªrs igennem hovedet. Han overlevede, levede efterf├©lgende et normalt liv og blev 80 ├Ñr. Jeg kendte ham rigtigt godt, idet han boede p├Ñ aft├ªgtslejligheden p├Ñ det lille husmandssted, hvor jeg er vokset op. Senere har jeg ÔÇô p├Ñ heldig vis ÔÇô f├Ñet hele hans deltagelse, forl├©b og sygehistorie afd├ªkket. Bl.a. har jeg et r├©ntgenbillede (fra 1929) af ÔÇ£hovedskuddetÔÇØ, hvor hullerne i kraniet og kuglens vej igennem hjernen tydeligt ses. Min bedstefars forl├©b er hovedhistorien, men jeg har ogs├Ñ min morfar med (han ÔÇ£gik over gr├ªnsenÔÇØ), og ogs├Ñ min kones bedstef├ªdre, hvor den ene d├©de (hvor enkens historie ogs├Ñ er sp├ªndende) og den anden slap uskadt igennem. De 4 sk├ªbner fra vores lille familie er faktisk typiske for de sk├ªbner, man oplevede i det s├©nderjyske.

Foredraget vil hele vejen underst├©ttet af mange billeder, som vises p├Ñ power-point.

Foredraget holdes på Den gamle Grænsekro overfor Genforenings- og Grænsemuseet. Pris for foredrag: 40,- kr
I en midtvejspause vil der v├ªre mulighed for at k├©be en forfriskning, ├©l, vand, et glas vin ÔÇô eller kroens dejlige kaffe med hjemmebagt kringle, som kan bestilles inden foredragsstart.

Billetter kan k├©bes p├Ñ Genforenings- og Gr├ªnsemuseet, Koldingvej 52, Frederiksh├©j, 6070 Christiansfeld den 29.5.2013 fra kl. 18:00. Gratis adgang til museet fra kl. 18 ÔÇô 19:30 for de, der afhenter billetter til foredraget.