Nyhedsbrev 2007

Vi gl├ªder os til arbejdet i 2007. Museet vil byde p├Ñ forskellige nyheder i den nye udstillingsfl├©j, som i h├©jt solskinsvejr, blev indviet p├Ñ den historiske Valdemarsdag d. 15.6.2006. Smukkere ramme kunne vi n├ªppe have ├©nsket os.
2006 blev et skels├ªttende ├Ñr for museet – med et nogenlunde tilfreds-stillende bes├©gstal, som l├Ñ lidt under de foreg├Ñende ├Ñrs bes├©g, hvilket uden tvivl skyldes, at museet i for├Ñret var lukket for bes├©gende – p├Ñ grund af museets om- og udbygning.
Takket v├ªre mange flotte donationer fra forskellige fonde og private – og museets egenopsparing – fik vi i december 2005 mulighed for at g├Ñ i gang med byggeriet.
Byggeriet gik i gang kort tid f├©r jul 2005. Resultatet er blevet et flot byggeri, som alle kan v├ªre stolte over. Der blev taget et fint hensyn til museumshaven, som blev behandlet med n├ªnsomhed og fingerspidsfornemmelse. Byggeriet blev afsluttet i maj m├Ñned 2006 og vi har dermed, som oprindelig ├©nsket, kunnet give ÔÇ£Frej-malerierneÔÇØ gode og ordentlige udstillingsrammer.
Den indvendige indretning af den nye fl├©j ser m├Ñske nok i skrivende stund lidt spartansk ud, men vi skal have vore udstillingsplaner p├Ñ skinner – og hertil kommer, at museet p├Ñ Koldinghus har foresl├Ñet et samarbejde, hvilket indeb├ªrer, at vi hen over for├Ñret 2007 – om alt g├Ñr vel – kan hente forskellige l├Ñneeffekter p├Ñ Koldinghus, som skal udstilles p├Ñ Genforenings- og Gr├ªnsemuseet. Bl.a. de gamle gr├ªnsebomme fra K├ªrm├©lle og forskellige andre genforeningsrelaterede effekter. Vore planer indeb├ªrer, at vi i den nye fl├©j f├Ñr indrettet et lille foredragshj├©rne til bes├©gende grupper – at vi f├Ñr et mindre h├Ñndbibliotek og et ÔÇ£mediatekÔÇØ med 1 eller 2 pc┬┤ere .
Men lige nu tager vi alts├Ñ det hele, s├Ñdan lidt med ro, for vi vil jo ogs├Ñ gerne have skabt rum til vores effekter fra arkivet – og ikke mindst have tid til de indretningsm├ªssige ideer kan udf├©res optimalt.
Bestyrelsens ansvarlige for – og tilsynsf├©rende med – byggeriet har v├ªret n├ªstformand Jens J├©rgen Madsen. Det er ikke f├Ñ timer, han har brugt. I byggeperioden har han v├ªret ÔÇ£p├ÑÔÇØ rigtig mange gange. Det gjaldt ogs├Ñ, da udstillingsfl├©jens indvendige del skulle f├ªrdigg├©res.
Museets ├©vrige bestyrelse og nogle af kustoderne har naturligvis ogs├Ñ v├ªret i gang. P├Ñ arbejdsl├©rdage og hverdagseftermiddage og aftener. Indvendig, s├Ñvel som udvendig. Med at g├©re rent, male, s├ªtte vinduer i, indrette den nye reception, l├ªgge fliser, grave dr├ªnr├©r ned, lave et kanonbatteri, nyindrette flere museumsafsnit o.s.v. Fra en glad formand skal lyde en velment og glad tak – og ledsaget af et stort 13-tal for den pr├ªstation – til alle, der har lagt tid og energi i dette arbejde.
I ├©jeblikket har vi planer om udbygning af indgangspartiet, s├Ñ vi kan f├Ñ sat en glasfacade op, som kan forbinde museets to afdelinger. Noget af facaden er allerede k├©bt og st├Ñr opmagasineret hos en t├©mrer, men vi har p.t. ikke rigtig ├©konomisk mulighed for at f├ªrdigg├©re det. Udvendig skal bygningerne have en overhaling inden sommers├ªsonen 2007 og det nye redskabsskur skal indrettes.
Af andet kan n├ªvnes, at vi har tilpasset museets vedt├ªgter og forretningsorden til den nye kommunestruktur. Desuden har vi f├Ñet bekr├ªftet, at byr├Ñdsmedlem Knud Erik Dinesen af Ny Kolding byr├Ñd er blevet udpeget til at repr├ªsentere byr├Ñdet i bestyrelsen for Genforenings- og Gr├ªnsemuseet – og det gl├ªder os meget.
Som en del af den ├©konomiske strategi har vi siden 1995 altid reserveret en ├©konomisk ÔÇ£bufferÔÇØ til minimum 1 ├Ñrs drift af Genforenings- og Gr├ªnsemuseet . Efter sidste ├Ñrs byggeri , som gjorde indhug i denne ÔÇ£bufferÔÇØ, arbejder vi nu p├Ñ at genopbygge en fornuftig saldo p├Ñ bankbogen og h├Ñber derfor, at alle st├©ttemedlemmer fortsat vil st├©tte os ved k├©b af st├©ttebevis – eller p├Ñ anden m├Ñde vil bet├ªnke os.
Vi vil fortsat v├ªre taknemmelige for et hvert bidrag – dels til museets daglige drift – og dels til museets forsatte udbygningsplaner.
Med disse ord vil jeg gerne opfordre l├ªserne til et bes├©g p├Ñ Genforenings- og Gr├ªnsemuseet i 2007. Vi skal nok tage rigtig godt imod Dem. P├Ñ bestyrelsens vegne ├©nsker jeg Dem et rigtigt gl├ªdeligt nyt ├Ñr – med tak for al hj├ªlp og st├©tte i 2006.