M├©d to soldater fra 1864

P├Ñ Genforenings- og Gr├ªnsemuseets pl├ªne kan man m├©de to soldater fra 1864. Det sker onsdag den 18. juli. M├©det med soldaterne er gratis.

Fra kl. 11.00 til kl. 11.30 og igen kl. 15.00 til 15.30 vil soldaterne nemlig demonstrere deres sabler, gev├ªrer, uniform, ├©vrige udrustning og fort├ªlle deres sp├ªndende soldaterhistorier. M├Ñske vil de ogs├Ñ vise, hvordan deres gev├ªrer lades og affyres!

Kan man ikke lige passe sin dag ind efter de to demonstrationer, er det ingen ulykke, da de to soldater vil være til stede for alle hele dagen fra kl. 10 til kl. ca. 16, hvor man også kan få en snak med dem, fortæller formanden for Det Danske Auxiliarkorps, Hasse Smedegaard Jespersen fra Kolding.

Det Danske Auxiliarkorps arbejder med historieformidling og levende historie. Gruppen, som t├ªller op til 20 uniformerede soldater, fors├©ger at genskabe historien, som den har, eller kunne have v├ªret, ved at genskabe den danske soldats udstyr og liv, hovedsageligt i perioderne 1808, 1848-1850 samt krigen i 1864. Gruppen har valgt at arbejde med disse perioder, fordi disse perioder har haft en stor indflydelse p├Ñ den danske identitet og samtidsforst├Ñelse. Men den 18. juli er det 1864, som f├Ñr opm├ªrksomhed.