Mediebalkon blev indviet – 10.2.2012

Sm├Ñ hundrede g├ªster fandt den 10. februar vej til Genforenings- og Gr├ªnsemuseets indvielse af den nye mediebalkon, som har v├ªret undervejs i et ├Ñrs tid. Det er┬áfrivillige – bestyrelsesmedlemmer fra museet -┬áder har bygget og indrettet balkonen. ├ÿkonomisk er projektet b├Ñret af┬ámidler fra flere gavmilde sponsorer.

Da museets protektor H.E. Ingolf, Greve af Rosenborg og hustru, Grevinde Sussie var ankommet i ÔÇØKrone 24ÔÇØ og kommet ind i varmen, b├©d formanden for Genforenings- og Gr├ªnsemuseet, Kaj G. Nielsen, alle g├ªster velkommen og orienterede kort om balkonbyggeriet. ÔÇØ Rom blev ikke bygget p├Ñ en dag. Denne balkon ej heller. Den har et langt forl├©b bag sig ÔÇô og et endnu l├ªngere foran sig. Vi kan ikke i dag pr├ªsentere ÔÇØden f├ªrdige l├©sningÔÇØ ÔÇô men kun begyndelsen p├Ñ samme. Vi skal have udvalgt endnu flere b├©ger i h├Ñndbibliotekets reoler fra vores lager og endnu flere artikler, billeder og andet sp├ªndende skal l├ªgges ind i s├©gemaskinenÔÇØ, understregede Kaj G. Nielsen bl.a.

Efterf├©lgende indviede Greve Ingolf balkonen ved at klippe den r├©de snor. Vel oppe p├Ñ 1. sal p├Ñ balkonen blev Greveparret, borgmester J├©rn Pedersen og fung. Kulturudvalgsformand Bent Bechmann indviet i h├Ñndbibliotekets og s├©gemaskinens muligheder af henholdsvis Jonas Thygesen (bibliotekar p├Ñ museet) og Kristian Langborg-Hansen (museets it-kyndige), da greven havde t├ªndt den nye pc┬┤er. Mens denne orientering foregik blev alle g├ªster nedenunder budt p├Ñ en forfriskning, som var sponseret af bryggeriet Fuglsang.

Herefter holdt fung. Kulturudvalgsformand en veloplagt og munter festtale, inden filialdirekt├©r Merete Christensen, Danske Bank i Christiansfeld p├Ñ 2 fondes vegne overrakte 7.000 kr. til museet.

Museet kvitterer normalt for donationer ved at ops├ªtte en messingplakette for p├Ñg├ªldende sponsor p├Ñ museets sponsorv├ªg. I fredags skulle 8 sponsorer h├ªdres ÔÇô men kun 6 var m├©dt frem. To sponsorer var nemlig taget p├Ñ vinterferie. Inden arrangementet planm├ªssigt sluttede kl. 17.30 var der mulighed for alle g├ªster for at besigtige den flotte nye mediebalkon.