LIDT OM… – forskellige korte informationer

Af Kaj G. Nielsen

OM MUSEETS BAGAGERUMS-, TRAILER- OG KR├åMMERMARKED den 4. august 2012 p├Ñ Genforenings- og Gr├ªnsemuseets P-plads – lige ud til hovedvej nr. 170 – kan oplyses, at 40% af stadepladserne nu er solgt. Priserne starter ved 110 kr. for 3 facademeter. Derefter +25 kr. pr. ekstra ├©nsket facademeter.

Helikopterrundflyvningen ved markedet samme dag varetages i ├Ñr af HELITOUR fra Vamdrup med lokale Morten Nielsen ved rorpinden. Morten er f├©dt og opvokset i Christiansfeld. Prisen for en rundflyvning vil i ├Ñr u├ªndret v├ªre 350 kr. Ture kan allerede nu bookes hos: Helitour.dk – Oplevelser i luften ÔÇô tlf.: Mobil: +4560213303

OM GEOCAHCHING i det historiske omr├Ñde omkring museet skriver Niels Nielsen, som sammen med Karl Jensen har lavet turen rundt i omr├Ñdet: ÔÇØJeg kan se p├Ñ statistikken at “Genforeningen 1” har haft 134 bes├©g siden starten (sommeren 2011), og det er godt nok en del over vores forventninger. Der er ogs├Ñ en del udl├ªndinge som har bes├©gt cacherne. Is├ªr tyskere men ogs├Ñ nogle holl├ªndere og andre nationer. Vi har valgt at give dem “gr├©nt l├Ñg” , det vil sige at koordinatet p├Ñ GPS’en er det pr├ªcise findested, og man beh├©ver ikke at kunne l├ªse teksten for at finde cachen. Vi h├Ñber p├Ñ en god sommer med masser af fund p├Ñ cacherneÔÇØ.

OM FUGTRENOVERINGEN p├Ñ museet er vi glade for at kunne orientere om, at den indvendige del n├ªsten er tilendebragt. Nu mangler kun l├ªgning af f├Ñ gulv- og sokkelklinker ÔÇô samt den udvendige renovering, men museet er nu fuldt funktionsdygtigt igen og blev planm├ªssigt ├Ñbnet til p├Ñsken i ├Ñr.

Det resterende arbejde udf├©res i l├©bet af uge 20.

OM BES├ÿGENDE GRUPPER: Interessen for gruppers bes├©g p├Ñ museet kan m├ªrkes. Vi har f├Ñet en del gruppebestillinger allerede. Nogle grupper bes├©ger museet ÔÇô og indtager efterf├©lgende kaffen p├Ñ Den gamle Gr├ªnsekro. Enkelte holder f.eks. deres ├Ñrlige m├©de i beboerforening eller lignende p├Ñ denne m├Ñde.

I fjor holdt bl.a. Venstre i Kolding Kommune et debatm├©de om ÔÇØ Muligheder og trusler for Region SyddanmarkÔÇØ. Regionsr├Ñdsmedlemmerne Jens M├©ller (V), L├©gumkloster og Claus Warming (V), Kolding satte ved m├©det fokus p├Ñ det gr├ªnseoverskridende samarbejde, muligheder og trusler. Arrang├©ren kvitterede efterf├©lgende med en mail med denne tak: Jeg synes rammerne var fantastisk gode, hvilket jeg ogs├Ñ har f├Ñet tilkendegivelser p├Ñ, og kombinationen med kroen var perfekt. Vi var 30 deltagere som bestemt er fint og ogs├Ñ passende. Kustoden var s├Ñ flink kort at fort├ªlle om museet, s├Ñ det var et ekstra godt indslag. Jeg synes vi havde en rigtig god aften, i nogle dejlige rammer. Det siger vi mange tak for.

OM DET HISTORISKE L├ÿB: Vi arbejder p├Ñ h├©jtryk for at f├Ñ l├©bet gjort ÔÇØl├©beklartÔÇØ til 10. juni. Alle kan deltage ÔÇô ogs├Ñ selv man bare vil nyde en historisk travetur. N├ªrmere info snarest p├Ñ museets nyhedsside. Flotte pr├ªmier ÔÇô sponseret af det lokale erhvervsliv ÔÇô er at vinde for de deltagere, som klarer sp├©rgsm├Ñlene ved rutens poster.