KANON MUSEUMSSTART PÅ SÆSON 2016

Et vue ned over salen med de mange gæster

Det er ganske vist! Vi HAR allerede haft en del museumsg├ªster i 2016. B├Ñde enkeltpersoner og grupper, selvom museet endnu ikke siden p├Ñske har haft en daglig fast ├Ñbningstid.. Ordrebogen rummer p.t. 40 bestilte grupper. Onsdag den 1. blev en ganske speciel dag. For f├©rste gang siden 1996 deltog vores protektor Grev Ingolf desv├ªrre ikke i museets sommer├Ñbningsarrangement. Greveparret var forhindret, men sendte en mail med ├©nsket om en god udstilling og en god sommer til alle p├Ñ museet. Fejret blev det ogs├Ñ, at det i ├Ñr er 21 ├Ñr siden, at museet blev indviet af H.M. Dronning Margrethe, Dr. Ingrid og prinserne Frederik og Joachim. Og snart kan vi ogs├Ñ nyde en smuk staudehave – med afl├ªggere fra Dronning Ingrids staudehave – som vi hentede i efter├Ñret i Fredensborg Slotshave. Haveholdet har virkelig lagt krop og sj├ªl i at g├©re haven indbydende til sommerens g├ªster. Vores dygtige kustoder, som alle er drevet af en ildsj├ªl, er S├à klar og gl├ªder sig til at komme “rigtigt” i gang. Bare 27 minutter tog det i f├ªllesskab den 19. maj at l├ªgge en vagtplan for 3 sommerm├Ñneder, alle week-ends i september og efter├Ñrsferien. Dagens to h├©jdepunkter var velbes├©gt. Omkring 80 personer deltog i eftermiddagens arrangement – afsl├©ring af museets s├ªrudstilling om den 69 km lange 1920-gr├ªnse med dens sp├ªndende historie og m├ªrkelige gr├ªnsedragninger fra Skomagerhus i ├©st til Siltoft ved H├©jer i vest og det efterf├©lgende foredrag om denne gr├ªnsedragning, som var en f├©lge af afstemningerne i for├Ñret 1920, som ogs├Ñ f├©rte til Genforeningen. Hans Peter Nissen, Lyngby stod bag b├Ñde s├ªrudstilling og foredrag. Troels Dall, K├ªrm├©lle overrakte museet det originale flag, som vajede p├Ñ flagstangen ved K├ªrm├©lle Gr├ªnseovergang ved Genforeningen i 1920 og Bente Ibenfeldt akkompagnerede dagens to sange – “Det er s├Ñ k├©hnt – det er s├Ñ dejle” og “For en fremmed barsk og fattigt”. Ekstra festligt var det, at borgmester J├©rn Pedersen indvilligede i at klippe snoren til den sammenfoldede udstilling og at han dukkede op p├Ñ museet med kommunens nye kommunaldirekt├©r, Henrik Beier og pr├ªsenterede ham for forsamlingen p├Ñ kommunaldirekt├©rens f├©rste dag i jobbet! I en pause i sommervarmen n├©d g├ªsterne en forfriskning – ├©l eller vand – fra bryggeriet Fuglsang, mens de kiggede p├Ñ haven og museets nye tilbygning. Jo, det var en GOD dag.
Se flere billeder på museets fotogalleri-side.

Borgmester J├©rn Pedersen og Kommunaldirekt├©r Henrik Beier, som havde f├©rste arbejdsdag i kommunen, deltog i festlighederne