Hundredeåret for Genforeningen i 2020

Hundred-året for Genforeningen i 2020

Genforenings- og Gr├ªnsemuseet har igen fostret id├®er. Om id├®erne er gode eller d├Ñrlige m├Ñ andre vurdere, men i lyset af, at der nu kun er 7 ├Ñr til 100-├Ñret for Genforeningen, t├ªnkes der allerede langsigtet p├Ñ jubil├ªums├Ñr 2020 af de enkelte bestyrelsesmedlemmer ÔÇô men ogs├Ñ af den samlede bestyrelse.

Museumsbestyrelsen har den holdning, at id├®er skal have lov til at vokse – og de skal p├Ñ sigt vise, om de kan sl├Ñ rod og gro!

En af id├®erne, t├ªnkt af et bestyrelsesmedlem, lyder ÔÇô Mon det til den tid vil v├ªre muligt at form├Ñ Kongehuset til at deltage ÔÇô med HKH Kronprinsen i spidsen for en kongelig ekvipage i et nostalgisk ridt over den slettede gr├ªnse ÔÇô p├Ñ en hvid hest? I 2004 viste HKH prinsesse Benedikte jo, at det var muligt med kongelig karetk├©rsel fra Christiansfeld til Genforenings- og Gr├ªnsemuseets P-plads, da Kongeall├®en skulle indvies.

En anden id├® kommer fra en museumsven og forfatter fra V├ªrl├©se. Han har foresl├Ñet at vi sammen udgiver et lille bogv├ªrk med ham som medforfatter. Det er selvf├©lgelig ikke her, at indholdet i id├®en skal r├©bes, men rent faktisk holdt vi et m├©de herom p├Ñ museet den 14. maj ÔÇô over en kop kaffe og en honningkageÔǪ..

En tredie af id├®erne lyder: Ville det v├ªre en id├® med et friluftsspil om Genforeningen og tiden omkring denne i jubil├ªumsugen i 2020? Man kunne forestille sig et Genforeningsspil henlagt til Frederiksh├©j ÔÇô eller til Genforeningspladsen i Christiansfeld. Med f├Ñ trafikomk├©rsler og velvillige myndigheder, vil der disse to steder v├ªre mulighed for at at skabe den n├©dvendige ro og en god ramme for et s├Ñdant spil. Oven i k├©bet m├Ñske som musical, hvor de gamle genforeningsmelodier vil kunne genkendes? M├Ñske sidder der et eller andet sted i vores lokalomr├Ñde en forfatter- eller komponist med de rigtige id├®er hertil? ÔÇô Og m├Ñske er der ogs├Ñ potentielle skuespillere og sangere, som gerne vil g├©re fors├©get?

Tankerne er t├ªnkt ÔÇô men ├®t st├Ñr helt klart. Genforenings- og Gr├ªnsemuseet har desv├ªrre ikke mulighed for at l├©fte dette sidste forslag ÔÇô andre m├Ñ til. Men tanken ER nu t├ªnkt og serveret. V├ªr s├Ñ god!