Genforenings- og Gr├ªnsemuseets historik 2 – S├Ñdan startede det hele

20.April 1993
Ideen f├©des af en borger i kommunen og fremsendes til Christiansfeld Kommunes koordineringsudvalg

17. August 1993
Kulturudvalget – sag nr. 231: Forslag om etablering af et “Genforeningsmuseum”. Kulturudvalget foresl├Ñr neds├ªttelse af en arbejdsgruppe med det form├Ñl, at udarbejde et pr├ªcist opl├ªg incl. finansiering.
Til arbejdsgruppen foresl├Ñs Skolekonsulent Kaj Nielsen, Museumsinspekt├©r Per Ole Schovsbo og Hotelejer Lars Bo Andersen, Den gamle Gr├ªnsekro. Som Kulturudvalgets repr├ªsentant udpeges Peder Graasb├©ll.

23. September 1993
1. m├©de i den nedsatte arbejdsgruppe med Poul Erik J├©rgensen som referent. Gruppen enedes bl.a. om at
– placeringen p├Ñ arealet overfor Den gamle Gr├ªnsekro er velegnet.
– 1995 vil v├ªre velvalgt som indvielses├Ñr (75-├Ñret for Genforeningen).
– den mest realistiske mulighed er en ubemandet “pavillonmodel” baseret p├Ñ plancheudstillinger evt. suppleret med et par k├©ret├©jer.
– der ogs├Ñ foretages sonderinger om mere omkostnings┬¼kr├ªvende l├©sninger.
Desuden blev det vedtaget at udvide arbejdsgruppen med Albert H├©jgaard Jensen, Lorenz Asmussen og Ole Barfod.