Genforenings- og Gr├ªnsemuseets 25 ├Ñrs f├©dselsdag – og 100-├Ñret for Genforeningen – fejres MED AFSTAND 10. juli 2020

Selvom Genforenings- og Gr├ªnsemuseet, som s├Ñ mange andre akt├©rer, i ├Ñr har m├Ñttet aflyse flere sp├ªndende museumsarrangementer p├Ñ grund af corona-krisen, s├Ñ er museumsbestyrelsen fast besluttet p├Ñ, at museets 25-├Ñrs f├©dselsdag SKAL fejres.

Planerne om et nyt Genforeningsmuseum startede faktisk allerede for 27 år siden i 1993, men museets jubeldag vil være den 10. juli i år, hvor det kl. 12.00 er 25 år siden at Dronning Margrethe II, Dronning Ingrid, Kronprins Frederik Prins Joachim og Greve Ingolf sammen mange tusinde mennesker fejrede indvielsen af det lille museum, som siden har formidlet den store danmarkshistorie.

F├©dselsdagen starter med blomsternedl├ªggelse kl. 9.20 ved den store Kongesten syd for museet. Kirsten Abild fra museumsbestyrelsen holder museets tale, hvorefter der l├ªgges blomster. F├©rst ved n├ªstformand i bestyrelsen Christian Rasmussen, s├Ñ ved borgmester J├©rn Pedersen, Kolding Kommune og endelig ved chefen for Slesvigske Fodregiment p├Ñ Haderslev Kaserne, oberst Lars Mouritsen.

Efterf├©lgende samles de trofaste museumsv├ªrter, museumsvenner og andre inviterede til hyggelig brunch p├Ñ Den gamle Gr├ªnsekro.

Museet sl├Ñr d├©rene op til gratis bes├©g┬á fra kl. 11 til kl. 17 med flere sp├ªndende aktiviteter.
Dagen byder bl.a. på gratis hestevognsture i det historiske område. Hver halve time vises museets nye præsentationsvideo i den nyeste udstillingssal.

Klokken┬á 13 inviteres til 3 bogudgivelser p├Ñ Den gamle Gr├ªnsekro overfor museet. De tre udgivelser pr├ªsenteres af deres forfattere. Tyve minutter til hver udgivelse. Det drejer sig om museets jubil├ªumsskrift, “Genforenings- og Gr├ªnsemuseet i ORD, KLIP & BILLEDER fra april 1993 til juli 2020″, “1920-Gr├ªnsen, de SK├åVE historier” og “Fra gr├ªnsen ved H├©kkelbjerg, Frederiksh├©j og Taps – 1895 til 1920” med enest├Ñende fotos fra bl.a. kroen og toldomr├Ñdet. Desuden pr├ªsenterer Steffen Riis sit dobbeltbind om Genforeningen med 600 sider og 800┬á illustrationer udgivet p├Ñ museet den 10.2. i ├Ñr.
Museets g├ªster er velkomne til, gratis, at deltage i pr├ªsentationen af publikationerne, som alle efter pr├ªsentationen kan k├©bes med eller uden forfattersignatur.

Museum S├©nderjyllands Genforeningsbus┬á deltager ogs├Ñ i museets festdag. Bussen vil v├ªre parkeret p├Ñ museets P-Plads┬áfra kl. 11 – nogenlunde samtidig med at kromanden fra Den gamle Gr├ªnsekro┬á rykker udend├©rs med servering.

Inde på museet vil der naturligvis også være en overraskelse til museets gæster.

Genforenings- og Gr├ªnsemuseet h├Ñber, at rigtig mange vil hejse flaget den 10. juli 2020 for at markere 100-├Ñret for Genforeningen is├ªr og naturligvis ogs├Ñ for museets 25 ├Ñrs f├©dselsdag.