Bogudgivelse 1. juni 2015 kl. 14

Museet udgiver bogen S├ÿNDERJYSK KOMMANDO, skrevet af forfatter Steffen Riis, V├ªrl├©se. Bogen er interessant for alle historieinteresserede – is├ªr i det tidligere S├©nderjylland/Nordslesvig da den beskriver┬á bl.a. S├ÿNDERJYSK KOMMANDOS 1) indtog i Haderslev, T├©nder, S├©nderborg og Aabenraa. Den gren af genforeningshistorien har forfatter og postkortsamler Steffen Riis over flere m├Ñneder igennem et dygtigt detektivarbejde gransket intensivt i – og beskrevet rigtig flot. Det er blevet til en fremragende bog p├Ñ 80 sider – illustreret med mange fotos og postkort fra indtoget i det genvundne omr├Ñde.
Forfatter Steffen Riis har for├ªret manuskriptet til Genforenings- og Gr├ªnsemuseets udgivelse. Steffen Riis er desuden museets forfatter bag historierne om st├©ttebevisets ├Ñrlige motiv, n├©dpengesedler, i museets Nyhedsbrev, som udkommer hvert ├Ñr i januar m├Ñned.

1) S├ÿNDERJYSK KOMMANDO var et specialkorps – oprettet til at afl├©se de allierede tropper i Zone 1 efter Afstemningen i 1920. Korpset bestod overvejende af infanterister, som kom fra samtlige fodfolksregimenter i Danmark. Der ud over et antal dragoner, husarer og et musikkorps. S├ÿNDERJYSK KOMMANDO rykkede ind i den genvundne landsdel den 5. maj 1920 og virkede indtil der i 1923 var oprettet garnisoner i landsdelen. Bogen indeholder et righoldigt fotografisk og dokumentarisk billedmateriale samt en unik historie, som aldrig vil for├ªldes.

Bogforside