Gr├ªnsestien trimmes…

Genforenings- og Gr├ªnsemuseets 500 meter lange sti – “Gr├ªnsestien” – langs med den gamle 1864-1920 gr├ªnse blev indviet i 2010. Den bruges flittigt af museets g├ªster, geocachere, motionister, hundeluftere og de tohjulede lokale, n├Ñr de har brug for en genvej. Men stien har l├ªnge tr├ªngt til lidt naturpleje. Gr├ªsset skal sl├Ñs, buskene skal besk├ªres og tr├ªer, som er v├ªltet ind over det lille gr├ªnsevandl├©b, skal fjernes. Det har mange reageret p├Ñ – bl.a. ogs├Ñ Karsten Faaborg fra Christiansfeld Multiservice. Han har derfor henvendt sig til museet med et tilbud om at trimme og vedligeholde stien for bestyrelsen – henover efter├Ñret – og uden beregning – alene for den gode museum-id├® s skyld – og for derved at vise sin st├©tte til museets frivillige og museets historieformidling p├Ñ dette historiske sted.

I ├©vrigt er Karsten Faaborg n├ªsten en del af gr├ªnsens historie. Han bor p├Ñ sin f├ªdrene g├Ñrd – f├Ñ hundrede meter fra Genforenings- og Gr├ªnsemuseet. G├Ñrden ligger p├Ñ den – dengang – tyske side af gr├ªnsen. Karsten Faaborgs grandonkel, Niels Christian Faaborg, deltog som dansksindet s├©nderjysk krigsdeltager i 1. verdenskrig p├Ñ tysk side. Han vendte ikke hjem – men d├©de p├Ñ et krigslazaret den 15. april 1918 af lungehindebet├ªndelse i Lithauen, hvor han blev begravet.

Karstens farfar, Theodor J. Faaborg, legede som dreng oppe ved det tyske toldsted. Her oplevede han meget. Det har han inden sin d├©d fortalt om p├Ñ et b├Ñnd, som er blevet overspillet p├Ñ CD, s├Ñ hans beretning nu igen kan k├©bes p├Ñ Genforenings- og Gr├ªnsemuseet.

Karsten i gang med buskrydderen