Genforeningen og museets f├©dselsdag markeres

FredagNyt og gammelt museum d.10. juli 2015 markerer Genforenings- og Gr├ªnsemuseet ┬á95-├Ñrs dagen for den symbolske markering af Genforeningen ved ┬áH.M. Kong Christian Xs historiske ridt over den slettede 1864-1920-gr├ªnse. Samme dag kan museet fejre 20 ├Ñrs f├©dselsdag.
Dagens markeres uden den store festivitas med forskellige indslag. Bl.a. vil der v├ªre GRATIS ADGANG til museet hele dagen. Det er museets f├©dselsdagsgave til g├ªsterne, som inviteres til en snak eller en forklarende omvisning i museets udstillinger.
Desuden vises to film. Kl. 11 vises filmen GULD, KONGE OG F├åDRELAND – en ┬áfilm om danskerne under 1. verdenskrig. Kronprins Frederik og Prins Joachim fort├ªller danskernes historie sammen med familiemedlemmer til forfatteren og debatt├©ren Emma Gad, finansfyrsten Harald Plum, den dansksindede soldat Thyge Thygesen fra Stepping ved Christiansfeld – og den lille pige, Johanne Braren, som Kong Christian X l├©ftede op p├Ñ sin hvide hest ved genforeningsridtet – n├ªsten lige uden for Genforenings- og Gr├ªnsemuseets vinduer.
Kl. 13:00 – kan man se Filmen ÔÇØTINEÔÇØ – efter Herman Bangs roman. TINE handler om tiden fra krigsudbruddet i februar 1864 til stormen p├Ñ Dybb├©l i april, der ├ªndrer livet p├Ñ Als. Fra et idyllisk samfund, som skildres gennem Tines erindringer. Efter r├©mningen af Dannevirke indkvarteres de s├Ñrede soldater i skovriderg├Ñrden, hvor snavs og norml├©shed breder sig. Ved handlingens begyndelse har skovrideren sendt sin hustru og s├©nnen Herluf bort, og i sin ensomhed vender han sit behov for ├©mhed mod Tine, der fors├©ger at skabe hjemlig hygge om ham, n├Ñr han er tilbage fra fronten. I det stigende kaos af d├©d og menneskeligt sammenbrud finder de tr├©st hos hinanden.

Dagens indslag afsluttes Kl. 15:00 med et power-point-foredrag ved Kaj G. Nielsen med titlen FOR 20 ├àR SIDEN. Det er et historisk tilbageblik til museets start i 1995. H├©r historien – og se billeder fra dengang….