15 ├Ñrs f├©dselsdagsfest med musikalsk underholdning

N├Ñr Genforenings og Gr├ªnsemuseet den 10.7. holder fest, er det ikke kun 90-├Ñrsdagen for Genforeningen, der er i centrum. Museet fejrer nemlig ogs├Ñ en anden m├ªrkedag – nemlig museets egen 15-├Ñrs f├©dselsdag.

Den 10. Juli 2010 er det nemlig 15 ├Ñr siden, at Dronning Margrethe II indviede museet. Museets bestyrelse har derfor delt festlighederne op i to afdelinger, idet 90-├Ñret fejres p├Ñ museet – mens museets f├©dselsdag af praktiske ├Ñrsager er flyttet fra museet over p├Ñ Den gamle Gr├ªnsekro, hvor museumsbestyrelsen har bedt kromanden om at st├Ñ for den den kulinariske del med det s├©nderjyske p├©lsebord. Fejringen af f├©dselsdagsfesten p├Ñ kroen har bestyrelsen selv taget sig k├ªrligt af – og det bliver ganske festligt, idet komponist og pianist Bente Ibenfeldt, Christiansfeld og milit├ªrmusiker, trompetist Carina Olesen, Slesvigske Musikkorps vil underholde med et dejligt musikalsk indslag. Dette vil v├ªre deres f├©dselsdagsgave til museets f├©dselsdag…
Carina Olesen (tv) og Bente Ibenfeldt (th)Bente Ibenfeldt, som har et imponerende CV, har tidligere indspillet en CD med egne kompositioner i samarbejde med S├©nderjyllands Symfoniorkester. Alle melodier er i den romantiske genre, hvoraf titelmelodien “Kun et kys”, er en hyldest til Kronprinsparret i anledning af deres bryllup i maj 2004. Hendes seneste udgivelse er en DVD med Gr├Ñsten-marchen.
Carina Olesen, Kornet, er uddannet trompetist og musikp├ªdagog ved Det Jyske Musikkonservatorium i ├àrhus. Hun spillede kornet i en pigegarde som ganske ung og elsker mixet mellem den bl├©de kornet og den mere rytmiske trompet. Carina harspillet i SMUK i tre et halvt ├Ñr.

Desuden vil Kolding Kommunes 1. viceborgmester S├©ren Rasmussen holde en f├©dselsdagsfesttale for museet. Ogs├Ñ tidligere kirkeminister Torben Rechendorff har meldt sin ankomst til festen – med en overraskelse til museet. Museets protektor, Greveparret fra Egeland og Indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder deltager ligeledes i denne del af museets jubil├ªumsfestligheder.