Så sang vi julen ind

S├Ñ trak Genforenings- og Gr├ªnsemuseet endnu et herligt eftermiddags arrangement i land. 65 mennesker tog imod invitationen til at synge julen ind. B├Ñde auditoriet og museets udstilling m├Ñtte give plads til g├ªsterne. Forventningen til en god eftermiddag blev “t├ªndt” hos de fremm├©dte, da Bente Ibenfeldt forud for sangeftermiddagen spillede sit julepotpourri. Flere g├ªster kom for at forudbetale deres st├©ttemedlemsskab.. Nogen havde gaver med til museets udstilling og alle sang h├©jt med p├Ñ 15 af julens dejligste sange og salmer, naturligvis akkompagneret af Bente Ibenfeldt. Midtvejs i eftermiddagens program l├ªste museets formand en beretning op om en juleaften p├Ñ Flanderns slagmarker i 1914. Den jul nedlagde fjenderne – engl├ªnderne og tyskerne – p├Ñ et frontafsnit i Flandern spontant v├Ñbnene for at fejre julen. M├ªnd, der d├©gnet inden gjorde deres bedste for at tage livet af hinanden, m├©dtes ansigt til ansigt. De l├ªrte hinanden at kende, talte sammen, b├©d hinanden p├Ñ tobak og drikkevarer, udvekslede souvenirs og omgikkes p├Ñ helt almindelig vis ÔÇô midt under denne 1. verdenskrig, hvor ogs├Ñ 35.000 s├©nderjyske drenge og m├ªnd deltog som tyske soldater, fordi de nu var tyske statsborgere. Omkring 5.500 af dem kom aldrig hjem igen. Efter en times sang var der en overraskelse til alle: Gratis gl├©gg og sm├Ñkager. Dette sammen med en lille julegave, en pakke med 4 dobbeltkort med museumsmotiv af kunstneren Karl Johan Berkwill, Haderslev til alle, gjorde stor lykke. Julestemningen var i hus!Fotos: J├©rgen Ibenfeldt

Bente Ibenfeldt forrest i billedet – st├Ñende bagest ses museets formand Kaj G. Nielsen