• Så sang vi julen ind

Udgivet den 19. december 2015

Så trak Genforenings- og Grænsemuseet endnu et herligt eftermiddags arrangement i land. 65 mennesker tog imod invitationen til at synge julen ind. Både auditoriet og museets udstilling måtte give plads til gæsterne. Forventningen til en god eftermiddag blev “tændt” hos de fremmødte, da Bente Ibenfeldt forud for sangeftermiddagen spillede sit julepotpourri. Flere gæster kom for at forudbetale deres støttemedlemsskab.. Nogen havde gaver med til museets udstilling og alle sang højt med på 15 af julens dejligste sange og salmer, naturligvis akkompagneret af Bente Ibenfeldt. Midtvejs i eftermiddagens program læste museets formand en beretning op om en juleaften på Flanderns slagmarker i 1914. Den jul nedlagde fjenderne – englænderne og tyskerne – på et frontafsnit i Flandern spontant våbnene for at fejre julen. Mænd, der døgnet inden gjorde deres bedste for at tage livet af hinanden, mødtes ansigt til ansigt. De lærte hinanden at kende, talte sammen, bød hinanden på tobak og drikkevarer, udvekslede souvenirs og omgikkes på helt almindelig vis – midt under denne 1. verdenskrig, hvor også 35.000 sønderjyske drenge og mænd deltog som tyske soldater, fordi de nu var tyske statsborgere. Omkring 5.500 af dem kom aldrig hjem igen. Efter en times sang var der en overraskelse til alle: Gratis gløgg og småkager. Dette sammen med en lille julegave, en pakke med 4 dobbeltkort med museumsmotiv af kunstneren Karl Johan Berkwill, Haderslev til alle, gjorde stor lykke. Julestemningen var i hus!Fotos: Jørgen Ibenfeldt

Bente Ibenfeldt forrest i billedet – stående bagest ses museets formand Kaj G. Nielsen