• Vi mindes Våbenstilstanden for 99 år siden

Udgivet den 9. november 2017

Den 11.11.1918 – for 99 år siden – kl. 11 trådte Våbenstilstanden efter 1. verdenskrig i kraft. Det mindes vi på Genforenings- og Grænsemuseet den 11.11.2017 fra kl. 15 til kl. ca. 16 med bl.a. oplæsning af tekster, skrevet af de soldater, som var i krig. Også historien om valmuen fortælles. Inspireret af digtet In Flandern Fields fra 1. verdenskrig – har valmuen siden 1920 været brugt til at mindes soldater, som falder i krig. Museet har bl.a. fået en lille sending knaphulsvalmuer tilsendt fra England. Disse sælges ved lørdagens arrangement. På et af fotografierne herunder ses bl.a. en sønderskudt træstamme med mange trækors – monteret med valmuer. Trækorsene er opsat af familier, som har mistet en far eller søn i 1. verdenskrig i Flandern, hvor kampene rasede i nærheden af bl.a. middelalderbyen Ypres, som blev jævnet med jorden.
    På et andet foto ses kirkegården i Braine, Nordfrankrig, hvor 79 sønderjyder blev genbegravet på deres “egen” kirkegård i jord fra deres hjemsogne.
    På et tredie foto ses en paprulle med et tragisk budskab. Hør mere herom på lørdag på Genforenings- og Grænsemuseet.
    Til dagens sang akkompagnerer pianist Bente Ibenfeldt og når flaget nedhales kl. ca. 16 spiller Jørn Iversen fra Flyverhjemmeværnet The last Post.