• Vi mindes 11.11.1918 kl. 11

103-årsdagen for Våbenstilstanden den 11.11.1918 kl. 11:00 mindes for alle på Genforenings- og Grænsemuseet den 11. november 2021 kl. 15.
    Genforenings- og Grænsemuseets flag vil vaje på både halv og hel stang den 11. november. Klokken 8 sættes flaget stilfærdigt på halv af et bestyrelsesmedlem. Et andet bestyrelsesmedlem sætter kl. 11 flaget på hel stang. Således mindes museet i respekt de mange sønderjyske drenge og fædre, som aldrig kom tilbage fra den krig, som kostede en dræbt soldat hvert 45. sekund.

Sønderjylland, som fra 1864 til 1920 havde skæbnefællesskab med det tyske rige, blev hårdt ramt da Første Verdenskrig startede. Bl.a. blev omkring 30.000 mænd indkaldt som soldater og efterlod landsdelen til kvinderne, der måtte lide sult, afsavn og frygt for mænd og børns skæbne.
    På museet læser Kaj G. Nielsen kl. 15 en øjenvidneskildring fra krigsårene 1914 – 1918. Skildringen er skrevet ”Til Inge af din bedstemor (Olga Margrethe Termansen) i Dover” .

Derefter følges op med en kort film om Den danske Kirkegård i Braine i Frankrig, hvor 79 sønderjyder hviler i jord fra deres danske hjem-sogne – selvom de nu ligger begravet i Frankrig. Filmen har TVSyd for nogle år siden venligst foræret museet til forevisning for museets gæster.

Samme eftermiddag kan tilhørerne også sikre sig en af de eftertragtede røde papirvalmuer, Remembrance Poppy, som museet har fået tilsendt direkte fra England. Valmuen blev dengang et så populært symbol på freden, at store dele af verden siden har taget den til sig.

I denne tid ses bl.a. ofte engelske parlamentsmedlemmer bære valmuen, når der transmitteres TV fra Det britiske Parlament.

Museet holder åbent fra kl. 14 indtil arrangementsstart kl. 15. Adgangsbilletten koster 40 kr.

I forlængelse af arrangementet, takker vi af med et par afgåede bestyrelsesmedlemmer, til hvem vi har en lille overraskelse.