• Vellykket marked og helikopterrundflyvning

Udgivet den 7. august 2011

helimarked12Det var perfekt timing: Vejret, pladsforholdene, kræmmerne, helikopteraftalen, aftalen med landmænd om etablering af en landingsplads og etablering af ekstra parkeringsmuligheder, trafikafvikling, samarbejdet med Taps Borgerforening om opsætning af flag og Den gamle Grænsekro, som bød kræmmerne indenfor på et lækkert pølsebord imellem kl. 13 og kl. 15.
    Jo, alt gik op i en højere enhed, da museet den 6. august 2011 for første gang afviklede et såkaldt Bagagerums-, Trailer- og Kræmmermarked.
    34 hobbykræmmere og 7 børnekræmmere mødte op. Enkelte allerede kl. 06:30, mens repræsentanter for museumsbestyrelsen var ved at “kridte” banen op. I løbet af dagen dukkede også et par enkelte ikke-tilmeldte kræmmere op, men dem var der også lige plads til. Dagen igennem var der rigtig mange interesserede købere.
    En rundspørge blandt kræmmerne sidst på eftermiddagen viste, en udbredt tilfredshed med dagens forløb og salg. Flere ønskede allerede at bestille stadeplads – den samme som i år forstås – til et muligt næste års marked. Det skortede ikke på pæne ord om arrangementet, men også stor ros til kræmmerne fra museumsbestyrelsen. Da pladsen lukkede kl. 17 og alle kræmmerne var kørt hver til sit, lå der ikke et eneste stykke papir tilbage. Alt var ryddet op. Tak for det.

Også helikopterrundflyvningen blev en stor succes. Helicopters DK´s pilot, Rico – og Malene fra firmaets ground-crew havde begge en travl lørdag – kun med få pauser imellem flyvningerne, som blev udført helt efter flygæsternes ønsker: Hvad vil du helst se fra luften? Hejlsminde, Christiansfeld eller?
    Mere end 50 personer blev rundfløjet – heriblandt en dreng på 8 år fra Christiansfeld, som fik turen i fødselsdagsgave af sin mor og far, som mente, at en pengegave var for kedelig og derfor vekslede den til en flyvetur. En anden nåede i løbet af dagen ud på to helikopterrundture over området….
    Piloten og hans medarbejder, som afslutningsvis takkede for en god dag ved at flyve en runde ind over museets P-plads, inden de satte kursen hjem mod Århus, udtrykte stor tilfredshed. For dem var dagen gået over al forventning.

Nu skal bestyrelsen så evaluere arrangementet. Mon ikke vi arrangerer marked igen næste år……?