• Velbesøgt bogudgivelse på historisk dag

Udgivet den 16. marts 2014
    Daniel overrækker den rød-hvide blomsterbuket til Grevinde Sussie

H.E. Ingolf, Greve af Rosenborg og Grevinde Sussie, Koldings borgmester Jørn Pedersen og viceborgmester Søren Rasmussen og rigtig mange andre gode mennesker gjorde Genforenings- og Grænsemuseets udgivelse af bogen Kongeåen – Told- og statsgrænse 1864-1920 til en festlig begivenhed. Udgivelsen var fastsat til fredag den 14. marts – 150-året for oprettelsen af de tyske toldposter langs grænsen – og afstemningsdatoen i Zone II.
    På billedet  – taget af Jørgen Ibenfeldt  – ses Daniel overrække den smukke buket til Grevinde Sussie.

Gæsterne hørte Genforenings- og Grænsemuseets formand, Kaj G. Nielsen, fortælle om baggrunden for bogudgivelsen, og om de gavmilde donationer, som gjorde udgivelsen mulig.

Bogens forfatter, Aage Emil Hansen, fortalte, hvordan han var kommet i gang med at skrive bogen, og om det store arbejde med at skaffe alle bogens detaljerede oplysninger og de mange anekdoter. Koldings borgmester, Jørn Pedersen, benyttede lejligheden til både at ønske tillykke med den nye bog og med museets nylige tildeling af Kolding Kommunes Kulturpris 2014. Hele arrangementet blev akkompagneret af pianist Bente Ibenfeldt, som også sørgede for den musikalske underholdning, mens gæsterne stod i kø til en snak med forfatteren og en signatur i de nye bøger.
    Se her, hvad avisen “Der Nordschleswiger” har skrevet om arrangementet: http://nordschleswiger.dk/SEEEMS/20033.asp?artid=64796

Bogen “Kongeåen – Told- og statsgrænse 1864-1920” kan købes på Genforenings- og Grænsemuseet i museets åbningstid, men kan også bestilles på museets hjemmeside, www.genforeningsmuseet.dk. Vejledende udsalgspris er 198 kr. – excl. porto – hvis man ønsker den fremsendt pr. post – men bogen er også på vej til førende boghandlere./KLH