• VÆRDIG 10. JULI 2017 MARKERING

Udgivet den 12. juli 2017

97-års dagen for Genforeningen samlede 63 deltagere på Genforenings- og Grænsemuseet til museets traditionelle markering af dagen.
    En god times tid varede arrangementet, hvor der blev både sunget godt igennem og læst op. De dejlige sange blev akkompagneret af Bente Ibenfeldt – og tekster med øjenvidneskildringer blev læst op af Kaj G. Nielsen.
    Blandt de oplæste skildringer var et interview med den i 1970 82-årige Henrik Nielsen, der sine sidste år boede på De gamles Hjem i Pedersborg ved Sorø Hans deltagelse havde sin ganske specielle baggrund – det var nemlig ham, der bragte den hvide hest frem til kong Christian X’s historiske ridt.
    Desuden oplæsning af et interview med 86-årige Johanne Herlak – den pige, som Christian den X i 1920 tog op til sig på den hvide hest.
    Hendes mor skrev i sin dagbog om 10. juli bl.a.dette: “Jeg skar en stor Madpose, vi skulde med Toget Kl. 7 og kom først hjem Kl. 3. Søster Martha klædte lille Johanne paa. Kjolen var lavet af et gammelt, hvidt broderet Skørt, Strømperne var strikket vrang og ret, dem vendte vi; thi hun havde haft det hele paa Dagen før. Vi havde efter Krigen ingen Udvalg i Tøj, og der blev sagt: »Der er jo ingen, der lægger mærke til hende«. Dog skulde netop denne lille Pige komme til at spille en uforglemmelig Rolle paa denne store Dag”.
    Ina Petersen, Egholt Nygård, har for mange år siden beskrevet, hvordan den stolte genforeningsdag blev oplevet af blomsterpiger fra Taps skole. Hvordan deres lærerinde marcherede og eksercerede med med de 8 – 10 årige piger i ugerne op til 10. juli – og hvordan hun med sit bestemte blik over lorgnetterne fik sat en politimand på plads. Han mente nemlig ikke, pigerne skulle igennem afspærringerne for at strø blomster. Men det kom de altså, takket være en særdeles principfast lærerinde.
    Også et digt af den alsiske digter Martin N. Hansen, “Nej, no hærr æ ålde sett!” blev der tid til at læse op.

Mange af museets gæster fra om eftermiddagen kunne man om aftenen møde i Tyrstrup Kirke, da kirken holdt sin traditionelle mindegudstjeneste i dagen anledning. Akkurat som kirken har gjort det i alle årene siden Genforeningen.

Museets næste markering af en historisk begivenhed, som i den grad fik indflydelse på den sønderjyske historie, er markeringen af 11.11.1918 – Våbenstilstanden. Naturligvis på dagen 11.11.2017. På museet går flaget på halv fra kl. 8 om morgenen – for at blive hejst på fuld stang kl. 11. Om eftermiddagen inviteres til et mindearrangement på museet.
    FOTOS: Jørgen Ibenfeldt