Unik gave til museet

Vi modtager n├ªsten ugentligt flotte, flotte gaver til museets udstillinger – eller til vores arkiv, hvor det modtagne kan bruges som kildemateriale. Det er vi meget glade og taknemmelige for.
Indenfor de sidste to uger har vi bl.a. modtaget 6 fine fotostater fra de i 1920 slettede gr├ªnseovergange. Ogs├Ñ et overv├ªldende diplom – givet til en tysk soldat under 1 VK – for heltemodig indsats, har vi netop f├Ñet.

Forleden modtog museet s├Ñ igen en gave. En ganske unik gave fra et trofast st├©ttemedlem i Ringk├©bing.

En flot pomp├©s tr├ªramme med mange symbolske billedudsk├ªringer og en messingplakette i bunden, med f├©lgende tekst: “A Monsieur Paul Claudel – Hommage de la Marseillaise” (Frit oversat: Til hr. Paul Claudel – Bes├ªtningen p├Ñ la Marseillaise). Rammen indrammer et lille maleri af det franske orlogsfart├©j “La Marseillaise”. Vi g├ªtter p├Ñ, at skibet er foreviget p├Ñ Flensborg fjord – set fra en slugt p├Ñ den danske side. Franske┬ásoldater blev nemlig sejlet til Flensborg af orlogsskibet – og med om bord var Paul Claudel.

Det flotte billede kan snart ses i museets udstilling.

Paul Claudel var Frankrigs repr├ªsentant i Commission Internationale de Surveillance du Plebiscite Slesvig (CIS) som blev nedsat efter afslutningen af 1. Verdenskrig med det form├Ñl at gennemf├©re en folkeafstemning om omr├Ñdets fremtidige tilh├©rsforhold til enten Danmark eller Tyskland. Kommissionen blev nedsat i henhold til Versailles-traktaten – alts├Ñ fredstraktaten mellem 1. Verdenskrigs sejrherrer og Tyskland.

Paul Claudel og de ├©vrige kommissionsmedlemmer blev foreviget p├Ñ et maleri af maleren Harald Slott-M├©ller i 1922. De 5 forstudier til maleriet – og kommissionsmedlemmernes d├©rskilte (udl├Ñnt fra Museet p├Ñ Koldinghus) fra hovedkvarteret i Flensborg, kan ogs├Ñ ses p├Ñ Genforenings- og Gr├ªnsemuseet.

Den unikke billedgave