• Unik gave til museet

Udgivet den 3. juni 2012

Vi modtager næsten ugentligt flotte, flotte gaver til museets udstillinger – eller til vores arkiv, hvor det modtagne kan bruges som kildemateriale. Det er vi meget glade og taknemmelige for.
    Indenfor de sidste to uger har vi bl.a. modtaget 6 fine fotostater fra de i 1920 slettede grænseovergange. Også et overvældende diplom – givet til en tysk soldat under 1 VK – for heltemodig indsats, har vi netop fået.

Forleden modtog museet så igen en gave. En ganske unik gave fra et trofast støttemedlem i Ringkøbing.

En flot pompøs træramme med mange symbolske billedudskæringer og en messingplakette i bunden, med følgende tekst: “A Monsieur Paul Claudel – Hommage de la Marseillaise” (Frit oversat: Til hr. Paul Claudel – Besætningen på la Marseillaise). Rammen indrammer et lille maleri af det franske orlogsfartøj “La Marseillaise”. Vi gætter på, at skibet er foreviget på Flensborg fjord – set fra en slugt på den danske side. Franske soldater blev nemlig sejlet til Flensborg af orlogsskibet – og med om bord var Paul Claudel.

Det flotte billede kan snart ses i museets udstilling.

Paul Claudel var Frankrigs repræsentant i Commission Internationale de Surveillance du Plebiscite Slesvig (CIS) som blev nedsat efter afslutningen af 1. Verdenskrig med det formål at gennemføre en folkeafstemning om områdets fremtidige tilhørsforhold til enten Danmark eller Tyskland. Kommissionen blev nedsat i henhold til Versailles-traktaten – altså fredstraktaten mellem 1. Verdenskrigs sejrherrer og Tyskland.

Paul Claudel og de øvrige kommissionsmedlemmer blev foreviget på et maleri af maleren Harald Slott-Møller i 1922. De 5 forstudier til maleriet – og kommissionsmedlemmernes dørskilte (udlånt fra Museet på Koldinghus) fra hovedkvarteret i Flensborg, kan også ses på Genforenings- og Grænsemuseet.

Den unikke billedgave