• To militære orkestre spiller til fejring af Genforeningen i Christiansfeld

Udgivet den 25. juni 2010

Flyverhjemmeværnets MusikkorpsIkke færre end to militære orkestre sætter fejringen af 90-året for Genforeningen i Christiansfeld i de rette musikalske rammer.

Den første koncert finder sted på plænen foran Genforenings- og Grænsemuseet nord for Christiansfeld i forbindelse med det store Genforeningsarrangement den 10.7. fra 10:15 til 12:20. Her spiller Flyverhjemmeværnets Musikkorps, som til daglig har til huse på Staldgården i Kolding.

Siden korpset blev stiftet i 1956 har de spillet ved talrige lejligheder af både civil og militær karakter; ikke blot i Danmark men i en lang række europæiske lande. Herhjemme er musikkorpset blandt andet kendt for koncerten i Øster Starup Kirke til minde om nedskydningen af en amerikansk flyver under 2. verdenskrig – en koncert, flere af den afdødes familiemedlemmer rejste til landet for at opleve.

Repertoiret for Flyverhjemmeværnets Musikkorps er meget bredt, og det samme er orkestrets sammensætning. Flere af musikerne har haft 25 års jubilæum i orkestret, men der er også adskillige unge medlemmer.

Af alle landets militære musikkorps er Flyverhjemmeværnets det eneste, som spiller i de blå hjemmeværnsuniformer.

Også om eftermiddagen den 10. juli er der musik i gaden, idet Hjemmeværnets Musikkorps Århus spiller på Genforeningspladsen i Christiansfeld. Det sker fra kl. 14:30 og frem til friluftsgudstjenesten, der starter kl. 15. Orkesteret ledsager efterfølgende også gudstjenestens salmesang.

Begge arrangementer er åbne og gratis for alle.