• To gode historier til journalisten

Udgivet den 20. august 2016
    Karin Friederichsen i fotostilling

På billedet ses journalist Karin Friedrichsen, Der Nordschleswiger, i fotostilling. Hun scoopede to gode pressehistorier på Genforenings- og Grænsemuseet, da hun besøgte museet fredag den 19. august.
    Familien Sommer fra Haderslev besøgte nemlig museet for at overrække en del spændende 1. verdenskrigs effekter, som familien har værnet om i 100 år. Bl.a. afleverede ægteparret til museet en feltkikkert og en lille æske, som blev sendt hjem fra fronten som “Feltpost”. Æsken indeholder resterne af en lille buket vilde, tørrede blomster fra slagmarken. Desuden fik museet en meget flot cigaræske i mahognitræ, håndlavet i fritiden ved fronten i ledige stunder. Ud over disse effekter modtog museet en del andre interessante effekter.

Samtidig mødte journalisten Jonas Thygesen, tidligere bestyrelsessuppleant (tv) og journalist og specialestuderende ved Syddansk Universitet, Anders Davidsen (th), som holdt møde i museets glasindgang. Jonas Thygesen, som har skrevet en bog om sin oldefars deltagelse i 1. verdenskrig, blev for nylig kontaktet af Anders Davidsen, som er ved at skrive et speciale omhandlende de dansksindede sønderjyders tvungne deltagelse i 1. verdenskrig på tysk side. Han vil forsøge at undersøge, om man kan opfatte krigen som glemt i en dansknational kontekst. Anders ville gerne interviewe Jonas Schultz Thygesen om hans oldefars deltagelse i 1. verdenskrig og hvor meget 1. verdenskrig fylder i Sønderjylland her 100 år senere.

Jonas Schultz Thygesen ville gerne afholde et sådant møde på Genforenings- og Grænsemuseet, således at Anders Davidsen også kunne se de mange effekter og spændende udstillinger på museet.