• Thyge lever – spændende forfatteraften

Udgivet den 16. september 2010

FORFATTERAFTEN PÅ GENFORENINGS- OG GRÆNSEMUSEET:”Thyge lever, Thyge lever” – forfatteraften den 7. oktober 2010
    “Thyge lever, Thyge lever” var hvad postmesteren i Stepping råbte, da der i 1916 kom et brev til Thyge Thygesens forældre i Stepping.

Thyge Thygesens forældre havde et par uger forinden fået den hårde meddelelse, at deres søn var faldet i 1. verdenskrig under det store slag ved Somme i Frankrig.
    Dødsannoncen havde allerede været trykt i avisen, da der pludselig kom brev fra Thyge, som imod alle odds havde overlevet at blive begravet levende. Han skrev nu hjem til forældrene fra et lazaret i Tyskland.
    Thyge Thygesen skrev under hele sin soldatertid fra december 1914 til juli 1918 dagbog og et meget betydeligt antal breve hjem til forældrene. Dagbogen og brevene blev i efteråret 2008 udgivet af Thyge Thygesens oldebarn Jonas Schultz Thygesen med hjælp fra historiker Martin Bo Nørgaard i bogen “Kun legetøj i deres hænder”.
    Genforenings- og Grænsemuseet afholder denne spændende forfatteraften, hvor Jonas Schultz Thygesen ved uddrag fra bogen “Kun Legetøj i deres hænder” vil fortælle om, hvordan den menige soldat oplevede og overlevede 1. verdenskrig.
    Aftenens program:

Kl. 18.30 til 19.45: Åbent museum på Genforenings- og Grænsemuseet. Bestyrelsens medlemmer står klar på museet til at fortælle og svare på spørgsmål….

Kl. 20.00: Foredrag med Jonas Thygesen på Den gamle Grænsekro overfor museet.
    Foredraget – åbent for alle – foregår ikke på museet, men på Den gamle Grænsekro overfor.
    Tilmelding senest 4.10.2010 til tlf. 2283 1879 – PRIS: 90,- kr.
    Prisen dækker entre til museet, foredrag og kaffe med en ostemad på Den gamle Grænsekro