• Taler og gaver ved museets fødselsdag

Udgivet den 11. juli 2010

Mere end tre hundrede gæster deltog i Genforenings- og Grænsemuseets 15års fødselsdagsfest den 10.7. på Den gamle Grænsekro, hvor gæsterne blev diverteret med et ægte sønderjysk pølsebord – en rigtig udfordring for krofar Lars Bo Andersen.

Koldings 1. viceborgmester Søren Rasmussen hold fødselsdagstalen for museet. Med sig havde han en “tilgodeseddel” til en kopimaskine til museet – et ønske, der længe har stået på bestyrelsens ønskeseddel.

Fhv. kirkeminister Torben Rechendorff fulgte stærkt efter – i egenskab af formand for Christmas Møllers Mindefond – og som sådan kunne Torben Rechendorff overrække museet en fødselsdagscheck på 10.000 kr. som “en anerkendelse af det store og meget værdifulde arbejde, der er ydet på Genforenings- og Grænsemuseet gennem 15 år. Gaven skal især opfattes som et håndslag til de mange frivillige, der gennem de 15 år har udført et stort og fortjenstfuldt arbejde”.

Fodfolkspionererne i Søgaard bragte ved præsidenten, Thorkild Thomsen, Tønder de hjerteligste lykønskninger. Foreningen lukker og slukker snart. Foreningens restbeløb på kontoen er generalforsamlingsmæssigt bestemt overdraget til Genforenings- og Grænsemuseet. – 3.000 kr. blev diskret overbragt til museets formand i går.

Kaj G. Nielsen (t.v.) og kunstner Jørgen Ibenfeldt (t.h.)Endelig overrakte den kendte christiansfelderkunstner og grafiker Jørgen Ibenfeldt en flot akvarel af Genforeningsmuseet. Penselstrøgene var næppe tørre, men det skulle og måtte overrækkes på den historiske dato, mente Jørgen Ibenfeldt. Bestyrelsen vil nu lade akvarellen mangfoldiggøre som kort, der kan købes på museet.

Afslutningsvis underholdt trompetist Carina Olesen (SMUK) og komponisten Bente Ibenfeldt med deres dejlige samspil – bl.a. et potpourri over danske sange – inden “dagens kamp blev fløjtet af” og gæsterne kunne fortsætte til mindegudstjenesten i det fri på Genforeningspladsen, som musikalsk blev ledsaget af Hjemmeværnsorkesteret fra Århus. Prædikant var biskop, emeritus Søren Lodberg Hvas. Der lød mange positive tilkendegivelser over dagens forløb.