• STOLENE SLAP BARE OP…..

Udgivet den 12. november 2018

Bente Ibenfeldt og Henning Buch, Canal6000

Flagnedhaling

Forfatter Sven Petersen

Koncert på museets balkon

Koncert

Hele 104 gæster deltog i museets markering af  Våbenstilstanden den 11.11.1918 og flere gæster måtte stå op under arrangementet, som startede på museet kl. 15. Allerede inden kl. 14 myldrede gæsterne ind. Dels for at sikre sig en siddeplads. Dels for at sikre sig en af de eftertragtede 100-årsjubilæums pins med den symbolske valmue. I dagens program indgik også sang, akkompagneret af Bente Ibenfeldt og fortælling af Leif Gr. Thomsen om, hvorfor kornvalmuen, Remembrance Poppy, dengang blev et så populært symbol på freden. Et symbol, som store dele af verden siden har delt og taget til sig.

Forfatter Sven Petersen, Kalundborg, fortalte om et familiemedlems,  Theodor Hansen Hartung´s, deltagelse i 1. verdenskrig. Det er der blevet en gribende bog ud af med titlen – ”En sønderjydes liv på godt og ondt”.  Der var naturligvis mulighed for bogkøb med forfatterens personlige hilsen. En af skildringerne fortæller om Theodor Hansen Hartungs oplevelse, da krigen sluttede. På Våbenstilstandsdagen led han af en frygtelig tandpine og bad sin overordnede om at få tilladelse til at gå til lægen for at få tanden trukket ud. Han fik følgende besked og samtidig ordre om ikke at røbe noget for andre: “De har min tilladelse”, sagde majoren, “men sørg for at få den ud, mens der er krig, for kl. 11 er det slut!!”  Tavshedsløftet holdt han dog ikke. Lægen var færdig med stuegang, havde fri  og ville ikke trække tanden ud. Men da han hørte at freden startede kl. 11, blev han alligevel så begejstret, at han serverede en halv liter god, gammel cognac for Hartung, inden han så endelig trak hans tand ud! Uden bedøvelse.
    Den meget spændende og velskrevne bog kan købes på Genforenings- og Grænsemuseet.

Dernæst oplevede gæsterne den danske kirkegård i Braine i en TVSyd udsendelse fra 90-året, som museet har fået af kanalen til brug på museet – og endelig, som en smuk afslutning på dagen, nedhaling af museets flag til sækkepibetonerne “Amazing Grace” , hvorefter resten af gruppen fra Green Forest Pipe Band gav en indendørs koncert fra museets biblioteksbalkon til stor begejstring for gæster.
    En virkelig flot og værdig eftermiddag.
    Fotos: Jørgen Ibenfeldt