• SPÆNDENDE FORDRAGSHOLDER PÅ BESØG

Udgivet den 18. september 2014
    FOTO: Jørgen Ibenfeldt

Tilmelding til foredraget kan ske til Den gamle Grænsekro på tlf. 7557 3218 – senest mandag den 29.9.2014 kl. 15.

Helt unikt er det lykkedes Genforenings- og Grænsemuseet at få forfatter og fhv. vicepræsident i Vaabenhistorisk Selskab, Niels Elsborg, fra København til at holde et foredrag om 1864-krigen og Danmark, tabet af Hertugdømmerne m.m. Niels Elsborgs er en hyppig privat gæst i det sønderjyske, som han holder så meget af.
    Aftenens foredrag bærer overskriften “Krigen 1864 – en katastrofe for Danmark” og kan opleves tirsdag d. 30. september 2014, kl. 19.30 på Den gamle Grænsekro overfor museet. (Entré: 100,- kr. – incl. pølsebord)
    Foredraget omhandler bl.a. hvorledes soldaterne oplevede krigens virkelighed, hvad de havde af våben og udrustning. Hvad tænkte de, og hvordan med familierne derhjemme?
    Foredraget illustreres med PowerPoint og eksempler på krigens våben og udrustning. Desuden vil der være mulighed for køb af Niels Elsborgs bog: “Krigen 1864”. I det daglige er Niels Elsborg aktivmedlem af Kastellets Venner og Historiske Samling som rundviser.
    På billedet – taget af Jørgen Ibenfeldt – ses Niels Elsborg vise Genforenings- og Grænsemuseets kustoder, venner og bestyrelse rundt på Kastellet den 17. maj i år.