SPÆNDENDE FORDRAGSHOLDER PÅ BESØG

FOTO: J├©rgen Ibenfeldt

Tilmelding til foredraget kan ske til Den gamle Gr├ªnsekro p├Ñ tlf. 7557 3218 – senest mandag den 29.9.2014 kl. 15.

Helt unikt er det lykkedes Genforenings- og Gr├ªnsemuseet at f├Ñ forfatter og fhv. vicepr├ªsident i Vaabenhistorisk Selskab, Niels Elsborg, fra K├©benhavn til at holde et foredrag om 1864-krigen og Danmark, tabet af Hertugd├©mmerne m.m. Niels Elsborgs er en hyppig privat g├ªst i det s├©nderjyske, som han holder s├Ñ meget af.
Aftenens foredrag b├ªrer overskriften “Krigen 1864 – en katastrofe for Danmark” og kan opleves tirsdag d. 30. september 2014, kl. 19.30 p├Ñ Den gamle Gr├ªnsekro overfor museet. (Entr├®: 100,- kr. – incl. p├©lsebord)
Foredraget omhandler bl.a. hvorledes soldaterne oplevede krigens virkelighed, hvad de havde af våben og udrustning. Hvad tænkte de, og hvordan med familierne derhjemme?
Foredraget illustreres med PowerPoint og eksempler p├Ñ krigens v├Ñben og udrustning. Desuden vil der v├ªre mulighed for k├©b af Niels Elsborgs bog: “Krigen 1864”. I det daglige er Niels Elsborg aktivmedlem af Kastellets Venner og Historiske Samling som rundviser.
P├Ñ billedet – taget af J├©rgen Ibenfeldt – ses Niels Elsborg vise Genforenings- og Gr├ªnsemuseets kustoder, venner og bestyrelse rundt p├Ñ Kastellet den 17. maj i ├Ñr.