• Sang- og oplæsningsaften

Udgivet den 8. august 2007

Den 17. August er der KULTURNAT i KOLDING.
    – Og selvfølgelig er GENFORENINGS- OG GRÆNSEMUSEET, Frederikshøj, Christiansfeld med på den gode idé. Museet holder derfor åbent helt til kl. 22.00.
    SANG- OG OPLÆSNINGSAFTEN
    Fra kl. 20.00 til 22.00 afholder museet et specialarrangement – nemlig to timer med sang og oplæsning. De fremmødte gæster skal sammen synge forskellige historiske sange, som alle blev sunget ved Genforeningen i 1920, vekslende med oplæsning af fortællinger om Dansksindede sønderjydske Krigs¬deltageres oplevelser i 1. Verdenskrig, 1914-1918 – og tekster fra Genforeningstiden.
    Oplæsning af de håndplukkede tekster ved fhv. skoleinspektør Leo Ranlev og Kaj G. Nielsen. Leo Ranlev er kendt som en dygtig oplæser – så der vil være grund til at glæde sig – også til denne del af programmet.
    Major Lorenz Asmussen vil før hver sang præsentere den historiske baggrund for den sang, der skal synges – musikledsagelsen står komponist og pianist Bente Ibenfeldt for. Hun har en hel stribe kompositioner med rod i det sønderjyske bag sig. Bl.a. har hun komponeret Gråsten-Marchen, Christiansfeld- og Årøsundvisen.
    MØD BENTE IBENFELDT
    Bente Ibenfeldt har tillige indspillet en CD med egne kompositioner i samarbejde med Sønderjyllands Symfoniorkester.
    Maxi-cd,ens titel er: ” Bente Ibenfeldt – Romances subtitel, Kun et kys”.
    Alle melodier er i den romantiske genre, hvoraf titelmelodien “Kun et kys”, er en hyldest til Kronprinsparret i anledning af deres bryllup i maj 2004.
    Forud for aftenens arrangement på museet, vil der fra kl. 19 – 20 være lejlighed til at møde Bente Ibenfeldt på museet – hvor hendes signerede CD også kan købes.

GÅ PÅ MUSEUM OG VIND PRÆMIER….
    Dagens gæster vil kunne deltage i en konkurrence om at finde fejl i museumsudstillingen. De gæster, der kan påvise minimum 3 fejl i museets udstilling, vil blive belønnet med en lille gave, som man kan tage med sig hjem med det samme.
    Det arrangement, som bestyrelsen her har kreeret er lidt af et “sats”. Bestyrelsen har ingen ide om, hvorvidt en aften med ovenstående program kan trække publikum ind på museet. Men nu ligger det der altså – en ganske anderledes aften på det lille museum – og bestyrelsen håber så blot, at mange gæster vil finde vej til museet for at være med til at fylde aftenens stemningsfulde rammer ud.
    Pris: 40,- kr. pr. person incl. adgang til museet – gerne tilmelding til
    museet – tlf. 7557-3003 kl. 10 -17 (ej mandag)