• Særudstilling om Zone II

Udgivet den 25. maj 2005

Program for 4. juni 2005:
    Kl. 15.00: Greveparret ankommer og modtages ved hovedindgangen.
    Kl. 15.07: Velkomst ved Kaj Nielsen
    Kl. 15.10: Bestyrelsesmedlem – Peter Giødesen – fortæller om særudstillingen – Zone II
    – Udstillingen åbnes (af H.E. Greve Ingolf) De tre bestyrelsesmedlemmer, som har arrangeret særudstillingen, næstformand Jens Jørgen Madsen, Peder Graasbøll og Peter Giødesen viser Greveparret rundt.
    Derefter nedlæggelse af buket ved Kongestenen (H.E. Grevinde Sussie)
    Kl. ca. 16.00: Vi tager afsked med Greveparret.
    Med udstillingen “AFSTEMNINGEN I ZONE II” ønsker Genforenings- og Grænsemuseet at berette om en begivenhed, som på sin måde var med til at sætte en streg under, hvor Kongeriget Danmarks grænse ligger mod syd.
    Med et valgresultat på 75% dansk og 25% tysk i Zone I den 10.2.1920 og et valgresultat, der viste 20 % dansk og 80 % tysk i Zone II den 14. marts 1920, bortfaldt behovet for en yderligere afstemning i en sydligere zone, ZONE III.
    Med tilsvarende fordeling af stemmerne i Flensborg by bortfaldt samtidig den politiske støtte til at give Flensborg en særstatus. Grænsen var trukket.
    Genforenings- og Grænsemuseet har som mål at belyse 1864 grænsen og Genforeningen i 1920 med baggrund i en fælles slesvigsk, historisk og kulturmæssig baggrund til vidnesbyrd for kommende generationer om en fredelig grænseoverskridende sameksistens og livet i øvrigt på begge sider af Kongeågrænsen. Det er vort mål, at særudstillingen om Zone 2 kan være med til at belyse dette.