• Royale stauder i museumshaven

Udgivet den 20. november 2015

Genforenings- og Grænsemuseets have beplantes med stauder fra Dronning Ingrids staudehave i Fredensborg Slotshave:

2 slotsgartnere giver gode råd...

2 slotsgartnere giver gode råd…

Efter en henvendelse fra Genforenings- og Grænsemuseet kom der i september måned en opringning retur fra slotsforvalter, Oberst John Kidde-Hansen på Fredensborg Slot. Han kunne fortælle, at han havde haft møde med Dronningen dagen før – og at Dronningen havde givet grønt lys for, at Genforenings- og Grænsemuseet måtte få et antal stauder fra Dronning Ingrids staudehave, som snart skal nedlægges og erstattes af et andet og nyt staudehaveanlæg, som H.M. Dronning Margrethe II fik i 75 års fødselsdagsgave af Regeringen og Folketinget. Tidlig morgen den 1. oktober tog museets repræsentanter – haveansvarlige, Frank Smits, anlægsgartner Erling Stuke og museets formand Kaj G Nielsen – derfor til Fredensborg Slot for at hjemføre et antal stauder. I tal omkring 60 planter fordelt på 15 forskellige arter. Garant for, at det var stauder, udvalgt af Dronning Ingrid, var slotsgartnerne Michel Christian Amsen og Morten Jein. Sidst nævnte har i 20 år har passet og plejet netop de fire staudebede i dette slotshaveafsnit. Begejstret fortalte Morten Jein bl.a. om, hvordan det har glædet Dronningen at kunne stå i sit vindue på slottet og beundre de mange smukke farver i blomsterbedet. Om en af stauderne, den Afrikanske Skærmlilje, kunne Morten Jein berette, hvordan han for mange år siden havde drevet stauden frem til stor glæde for Dronning Ingrid. Museumsbestyrelsen ser allerede nu frem til fra 2016, at kunne byde museumsgæsterne velkommen med en farvestrålende have, hvor i der i 1995 blev plantet knapt 2000 planter. Af disse var 300 planter en gave fra Dronning Ingrids Slotshave i Gråsten