Royale stauder i museumshaven

Genforenings- og Grænsemuseets have beplantes med stauder fra Dronning Ingrids staudehave i Fredensborg Slotshave:

2 slotsgartnere giver gode råd...
2 slotsgartnere giver gode r├Ñd…

Efter en henvendelse fra Genforenings- og Gr├ªnsemuseet kom der i september m├Ñned en opringning retur fra slotsforvalter, Oberst John Kidde-Hansen┬áp├Ñ Fredensborg Slot. Han kunne fort├ªlle, at han havde haft m├©de med Dronningen dagen f├©r – og at Dronningen havde givet gr├©nt lys for, at Genforenings- og Gr├ªnsemuseet m├Ñtte f├Ñ et antal stauder fra Dronning Ingrids staudehave, som snart skal nedl├ªgges og erstattes af et andet og nyt staudehaveanl├ªg, som H.M. Dronning Margrethe II fik i 75 ├Ñrs f├©dselsdagsgave af Regeringen og Folketinget. Tidlig morgen den 1. oktober tog museets repr├ªsentanter – haveansvarlige, Frank Smits, anl├ªgsgartner Erling Stuke og museets formand Kaj G Nielsen – derfor til Fredensborg Slot for at hjemf├©re et antal stauder. I tal omkring 60 planter fordelt p├Ñ 15 forskellige arter. Garant for, at det var stauder, udvalgt af Dronning Ingrid, var slotsgartnerne Michel Christian Amsen og Morten Jein. Sidst n├ªvnte har i 20 ├Ñr har passet og plejet netop de fire staudebede i dette slotshaveafsnit. Begejstret fortalte Morten Jein bl.a. om, hvordan det har gl├ªdet Dronningen at kunne st├Ñ i sit vindue p├Ñ slottet og beundre de mange smukke farver i blomsterbedet. Om en af stauderne, den Afrikanske Sk├ªrmlilje, kunne Morten Jein berette, hvordan han for mange ├Ñr siden havde drevet stauden frem til stor gl├ªde for Dronning Ingrid. Museumsbestyrelsen ser allerede nu frem til fra 2016, at kunne byde museumsg├ªsterne velkommen med en farvestr├Ñlende have, hvor i der i 1995 blev plantet knapt 2000 planter. Af disse var 300 planter en gave fra Dronning Ingrids Slotshave i Gr├Ñsten