Se her Genforeningsbrønden. Brønden er lavet af 2 odenseanske smedesvende og en lærling henover 14 måneder i 1920. Den var bestilt af Odenses borgmester som et Genforenings-monument og kostede dengang den nette sum af 18.000 kr.

I denne fløj ses også museets  særudstilling om Genforeningskongen Christian X.  Denne særudstilling om Christian d. X indeholder  mange unikke og folkelige effekter fra kongens regeringstid. Mange af disse effekter har vi fået af den kendte TV-mand, Frode Munksgaard. Også afdøde skulespiller og sangerinde Grethe Sønck har foræret museet effekter til denne udstilling.

Desuden vises i kort form historien om De dansksindede sønderjyske Krigsdeltagere (DSK), et afsnit om 1. verdenskrig, og et andet afsnit om 1864-krigen. Tryk på radioen og hør H.P.Hanssens radiotale fra 1933 om 1864, 1. verdenskrig og Genforeningen (varighed 3 minutter).

Af øvrige effekter kan nævnes de tre billeder fra den nedrevne forsamlingsgård ”FREJ” i Christiansfeld – og den flotte trætavle med alle navnene på de, der stiftede forsamlingsgården i 1897.

Et af malerierne fortæller bl.a. om kaffebordet, der stod dækket på Frej i halvandet år. Den tyske amtsforstander Valentiner i 1897 havde ladet gendarmerne stænge porten til den danske forsamlingsgård (FREJ) på selve indvielsesdagen, fordi han mente, at 100 danskere samlet til kaffebord stred imod den tysk lovgivning. Et andet illustrerer sangen “Det haver så nyligen regnet”.

I gavlen en enestående glasmosaik af kunstneren Sigurd Olrik. Han skabte to smukke glas­mosaik­ker med genforeningsmotiver. Den ene hænger nu på Genforenings- og Grænsemuseet. Den anden glasmosaik hænger på Christiansborg – i en af nicherne – næsten lige bag montren med Grundloven. I salens auditorium vises en 7 minutter lang videofilm om optakten til Genforeningen – og om selve Genforeningen. På 1. sal er indrettet bibliotek og læsesal.

Det er  i denne nye fløj, at der indtil nu er blevet afholdt forskellige kulturelle arrangementer. Bl.a. oplæsnings- og sangaftener. Flere arrangementer vil følge. Disse vil bl.a. blive annonceret på museets hjemmeside – www.genforeningsmuseet.dk .