• Politikere forhøjer museets budget

Udgivet den 10. september 2011

Partierne i Kolding Byråd har indgået et budgetforlig for 2012. Dette betyder, at Genforenings- og Grænsemuseet fra 2012 får hævet det årlige driftstilskud med 52.000 kr. om året til 126.000 kr. Desuden får vi 125.000 kr. til endelig, at få ordnet vores fugtproblemer i vægge og sokkel i den ældste udstillingsbygning.

Den glædelige nyhed om den forhøjede kommunale støtte, nåede museet i går (8/9-2011) , da en journalist fra JydskeVestkysten ringede for at få den overraskede formands kommentar.

Det forhøjede driftstilskud giver bl.a. museet mulighed for at gennemføre flere aktiviviteter og for indkøb af nødvendigt inventar. – Ja endda råd til noget så helt elementært som f.eks. annoncering i forbindelse med åbningstider, udstillinger og foredragsaftener.

Museet har igennem årene søgt fondsmidler til mange tiltag. Flere fonde har glædeligvis set på ansøgningerne med stor velvillighed og har understøttet museet betydeligt med økonomiske tilskud. Bestyrelsen vil fortsat være afhængige af denne støtte og vil søge støtte hos fondene, når helt specifikke ønsker står på ønskesedlen.

Fugtproblemet i den gamle fløj fra 1867, som bestyrelsen i flere år har ønsket løst, løses nu forhåbentlig i 2012 med tilskuddet på 125.000 kr.