Museumsudflugt

Fra Hudevad-smedjen

Den 17. september var s├Ñ igen den store dag for alle: ├àrets udflugt for kustoder, museumsvenner og bestyrelse. I alt 34 havde taget sig tid til at deltage. Rejseleder og turplanl├ªgger var bestyrelsesmedlem Jens J├©rgen Madsen.

De l├ªkre medbragte rundstykker – igen i ├Ñr sponseret af Bager J├©rgensen, Honningkagehuset” i Christiansfeld – blev indtaget p├Ñ en fynsk rasteplads.

Turen gik nemlig til Fyns land, hvor vi bl.a. skulle bes├©ge Hudevad Smedje┬¼museum. Det var i denne gamle smedie, at Hudevad-smeden Hans Rasmussen sammen med sin svend Niels Lindeskov Hansen og en l├ªrling fremstillede “Genforeningsbr├©nden” som i dag kan ses p├Ñ Genforenings- og Gr├ªnsemuseet. Den svimlende fremstillingspris – dengang i 1920 – var 18.000 kr.

Hudevad Smedje er fra 1907, men en endnu ├ªldre smedje fra 1850’erne l├Ñ lige overfor p├Ñ den anden side af vejen. Smedjen har f├©rst fungeret som almindelig landsbysmedje med skoning af heste og fremstilling af plove og hestevogne i samarbejde med naboen, som var karetmager. Med tiden blev dog kunstsmedningen den altdominerende aktivitet. Hudevad Smedje lukkede i 1971, men st├Ñr som et velbevaret og fint eksempel p├Ñ overgangen mellem h├Ñndv├ªrk og begyndende industri.

Videre gik det via Damestenen ogs├Ñ kaldt Hesselagerstenen p├Ñ 1.000 ton – et stort klippestykke, som istidens gletchere bragte med fra den skandinaviske halv├©. Det er Danmarks st├©rste vandreblok, 46 m i omkreds og 12 m h├©j. R├©dgr├Ñ gnejs med sorte indeslutninger.

Vi spiste vores middagsmad p├Ñ en af de hyggelige fynske kroer – ├ÿxendrup Kro – for at efterf├©lgende at afslutte eftermiddagens program med et bes├©g p├Ñ Hestehavegaards Hverdagsmuseum i ├àrslev, hvor det meste af g├Ñrden – inkl. beboelse – fungerer som et beboet museum. Her fik vi ogs├Ñ den medbragte kaffe og l├ªkkert hjemmebag som bestyrelsesmedlem Klaus Astrup havde bagt – – – eller var det hans hustru Sanne? Rigtig l├ªkkert var det i hvert fald.

De mange udstillingsgenstande stammer f├©rst og fremmest fra g├Ñrden; men familie, venner, naboer og bes├©gende har ogs├Ñ leveret museet mange sp├ªndende ting og sager. Museet er helt unikt og det var en meget sp├ªndende oplevelse for alle os fra Genforenings- og Gr├ªnsemuseet at bes├©ge.