• Museumsudflugt

Udgivet den 5. november 2011

Fra Hudevad-smedjen

Den 17. september var så igen den store dag for alle: Årets udflugt for kustoder, museumsvenner og bestyrelse. I alt 34 havde taget sig tid til at deltage. Rejseleder og turplanlægger var bestyrelsesmedlem Jens Jørgen Madsen.

De lækre medbragte rundstykker – igen i år sponseret af Bager Jørgensen, Honningkagehuset” i Christiansfeld – blev indtaget på en fynsk rasteplads.

Turen gik nemlig til Fyns land, hvor vi bl.a. skulle besøge Hudevad Smedje¬museum. Det var i denne gamle smedie, at Hudevad-smeden Hans Rasmussen sammen med sin svend Niels Lindeskov Hansen og en lærling fremstillede “Genforeningsbrønden” som i dag kan ses på Genforenings- og Grænsemuseet. Den svimlende fremstillingspris – dengang i 1920 – var 18.000 kr.

Hudevad Smedje er fra 1907, men en endnu ældre smedje fra 1850’erne lå lige overfor på den anden side af vejen. Smedjen har først fungeret som almindelig landsbysmedje med skoning af heste og fremstilling af plove og hestevogne i samarbejde med naboen, som var karetmager. Med tiden blev dog kunstsmedningen den altdominerende aktivitet. Hudevad Smedje lukkede i 1971, men står som et velbevaret og fint eksempel på overgangen mellem håndværk og begyndende industri.

Videre gik det via Damestenen også kaldt Hesselagerstenen på 1.000 ton – et stort klippestykke, som istidens gletchere bragte med fra den skandinaviske halvø. Det er Danmarks største vandreblok, 46 m i omkreds og 12 m høj. Rødgrå gnejs med sorte indeslutninger.

Vi spiste vores middagsmad på en af de hyggelige fynske kroer – Øxendrup Kro – for at efterfølgende at afslutte eftermiddagens program med et besøg på Hestehavegaards Hverdagsmuseum i Årslev, hvor det meste af gården – inkl. beboelse – fungerer som et beboet museum. Her fik vi også den medbragte kaffe og lækkert hjemmebag som bestyrelsesmedlem Klaus Astrup havde bagt – – – eller var det hans hustru Sanne? Rigtig lækkert var det i hvert fald.

De mange udstillingsgenstande stammer først og fremmest fra gården; men familie, venner, naboer og besøgende har også leveret museet mange spændende ting og sager. Museet er helt unikt og det var en meget spændende oplevelse for alle os fra Genforenings- og Grænsemuseet at besøge.