Museets flagstang overlevede ikke stormen 1. januar

De, der passerede Genforenings- og Gr├ªnsemuseet ved Frederiksh├©j p├Ñ ├Ñrets f├©rste nye dag – den 1. januar 2007 – m├©dte et trist syn. Flaget p├Ñ museets 10-meter flagstang, som har v├ªret flittig brugt siden indvielsen af museet i 1995 var i dagens glade anledning, 1.Nyt├Ñrsdag, hejst – men flagstangen bukkede under for den st├ªrke storm – og kn├ªkkede midt over.
P├Ñ museet flages selvsagt p├Ñ alle nationale flagdage – og n├Ñr museet holder ├Ñbent. Ogs├Ñ ved gruppebes├©g uden for normal ├Ñbningstid hejses flaget for at festligg├©re modtagelsen af vore g├ªster.
Desv├ªrre er der s├Ñ h├©j en selvrisiko p├Ñ museets forsikring, at bestyrelsen ikke ad forsikringsm├ªssig vej kunne f├Ñ flagstangen erstattet. Bestyrelsen h├Ñbede derfor, at man kunne finde en velg├©rer, der ville donere en ny flagstang til museet, for man har efter sidste ├Ñrs byggeri af en ny udstillingsfl├©j ikke mange penge at rutte med. Som det m├Ñske er l├ªserne bekendt, s├Ñ f├Ñr museet ingen statslige eller regionale tilskud, men alene et tilskud fra Kolding kommune (videref├©rt tradition) p├Ñ omkring 10.000 kr. pr. ├Ñr – samt ejendomsskattefrihed.
Efterskrift:
To dage efter at vores flagstang kn├ªkkede, indgik en e-mail fra TISET HEGN- OG FLAGSTANGINDUSTRI A/S i Gram med f├©lgende korte meddelelse: ÔÇ£Hej i foreningen- vi leverer Jer en ny 10 m. hvid tr├ªflagstang ved lejlighedÔÇØ.
– Det h├©rer med til historien, at Tiset Hegn- og Flagstangindustri ved Holger H├╝bschmann ogs├Ñ donerede museets f├©rste flagstang til museets indvielse i 1995
Bestyrelsen blev meget glad og er meget taknemmelig.