• Museets flagstang overlevede ikke stormen 1. januar

Udgivet den 5. januar 2007

De, der passerede Genforenings- og Grænsemuseet ved Frederikshøj på årets første nye dag – den 1. januar 2007 – mødte et trist syn. Flaget på museets 10-meter flagstang, som har været flittig brugt siden indvielsen af museet i 1995 var i dagens glade anledning, 1.Nytårsdag, hejst – men flagstangen bukkede under for den stærke storm – og knækkede midt over.
    På museet flages selvsagt på alle nationale flagdage – og når museet holder åbent. Også ved gruppebesøg uden for normal åbningstid hejses flaget for at festliggøre modtagelsen af vore gæster.
    Desværre er der så høj en selvrisiko på museets forsikring, at bestyrelsen ikke ad forsikringsmæssig vej kunne få flagstangen erstattet. Bestyrelsen håbede derfor, at man kunne finde en velgører, der ville donere en ny flagstang til museet, for man har efter sidste års byggeri af en ny udstillingsfløj ikke mange penge at rutte med. Som det måske er læserne bekendt, så får museet ingen statslige eller regionale tilskud, men alene et tilskud fra Kolding kommune (videreført tradition) på omkring 10.000 kr. pr. år – samt ejendomsskattefrihed.
    Efterskrift:
    To dage efter at vores flagstang knækkede, indgik en e-mail fra TISET HEGN- OG FLAGSTANGINDUSTRI A/S i Gram med følgende korte meddelelse: “Hej i foreningen- vi leverer Jer en ny 10 m. hvid træflagstang ved lejlighed”.
    – Det hører med til historien, at Tiset Hegn- og Flagstangindustri ved Holger Hübschmann også donerede museets første flagstang til museets indvielse i 1995
    Bestyrelsen blev meget glad og er meget taknemmelig.