• Mød to soldater fra 1864

Udgivet den 9. juli 2018

På Genforenings- og Grænsemuseets plæne kan man møde to soldater fra 1864. Det sker onsdag den 18. juli. Mødet med soldaterne er gratis.

Fra kl. 11.00 til kl. 11.30 og igen kl. 15.00 til 15.30 vil soldaterne nemlig demonstrere deres sabler, geværer, uniform, øvrige udrustning og fortælle deres spændende soldaterhistorier. Måske vil de også vise, hvordan deres geværer lades og affyres!

Kan man ikke lige passe sin dag ind efter de to demonstrationer, er det ingen ulykke, da de to soldater vil være til stede for alle hele dagen fra kl. 10 til kl. ca. 16, hvor man også kan få en snak med dem, fortæller formanden for Det Danske Auxiliarkorps, Hasse Smedegaard Jespersen fra Kolding.

Det Danske Auxiliarkorps arbejder med historieformidling og levende historie. Gruppen, som tæller op til 20 uniformerede soldater, forsøger at genskabe historien, som den har, eller kunne have været, ved at genskabe den danske soldats udstyr og liv, hovedsageligt i perioderne 1808, 1848-1850 samt krigen i 1864. Gruppen har valgt at arbejde med disse perioder, fordi disse perioder har haft en stor indflydelse på den danske identitet og samtidsforståelse. Men den 18. juli er det 1864, som får opmærksomhed.