• Lynguide til museet

MUSEUMSUDSTILLINGEN
    Hver eneste effekt, som er udstillet, har sin egen historie. Og netop den gode historie bag disse, vil vi gerne fortælle. Vi ved nemlig, at det begejstrer rigtig mange. Unge såvel som ældre. Vi viser noget om tiden fra HELSTATEN frem til tiden umiddelbart efter AFSTEMNINGEN. Bemærk i udstillingen bl.a. den gamle hængelås fra det tyske toldsted ved Høkkelbjerg, lille Knuds Frakke, beretningen om hvordan – og hvor¬for -1864-grænsen blev lagt syd om Grænsekroen, passene med flotte CIS-stempler, benprotesen lavet af en lokal smed i Frørup – og brugt til smugleri. Endvidere kan fremhæves det såkaldte “prøveflag”, frimærker, nødpengesedler, afstemningsresultater, flaget fra Seggelund Kro, den flotte kvindedragt brugt ved afstemningen i 1920, valgurnen fundet på rådhusloftet i Christiansfeld. Bemærk også banneret med påskriften “Forposterne lever i Haabet”. Med dette banner hilste flensborgerne på Christian d. X i Kruså i 1920. Bemærk også den lille dåbskjole og de tre pigekjoler fra hhv. 1920 og 1995, tegningerne af Æresportene, de mange fotos af kongens ridt over den slettede grænse, gaverne fra Greveparret på Egeland, det ene af de 4 berømte flag fra Dybbøl, den sjove Genforeningskrukke, akvarellen fra Dybbøl med firkløveret i nederste venstre hjørne. Firkløveret er plukket på Dybbøl i 1920. Akvarellen har haft plads i Christian d. X´s arbejdsværelse på Amalienborg. Bemærk kunstnerens datering!! Endvidere kurven med den gemte, tørrede, blomsterbuket – fra 10.7.1920 – dengang båret af en af de små hvidklædte blomsterpiger i Christiansfeld.
    I museets reception ses det store maleri, som forestiller Christian d. X, der foran Tyrstrup kirke hilser på bl.a. veteraner fra 1864. Én af veteranerne, snedkermester P.L. Wandt, som kongen hilste på, blev så bevæget over mødet med kongen, at han døde umiddelbart efter at have modtaget det royale håndtryk.
    Vi er også stolte af at kunne vise “Genforeningsbrønden” frem. Brønden er fremstillet i løbet af 14 måneder i 1920 af smeden fra Hudevad, Hans Rasmussen, med hjælp fra sin svend, Niels Lindeskov Hansen og en lærling. Den var bestilt af Grand Hotel i Odense som et Genforeningsmonument og kostede dengang den nette sum af 18.000 kr., der bl.a. blev finansieret ved en borgerindsamling. Se også museets udstilling om Genforeningskongen Christian d. X. Denne udstilling om Christian d. X indeholder mange unikke og folkelige effekter fra kongens regeringstid. Desuden vises i kort form historien om De sønderjyske Krigsdeltagere (DSK) og Domænegårdene. Af øvrige effekter kan nævnes de tre store malerier fra den nedrevne forsamlingsgård “FREJ” i Christiansfeld – og den flotte trætavle med alle navnene på de, der stiftede forsamlingsgården i 1897. Malerierne fortæller bl.a. om kaffebordet, der stod dækket på Frej i halvandet år, fordi den tyske amtsforstander Valentiner i 1897 havde ladet gendarmerne stænge porten til den danske forsamlingsgård på selve indvielsesdagen. I museumsgavlen en enestående glasmosaik af kunstneren Sigurd Olrik. Han skabte to smukke glasmosaikker med genforeningsmotiver. Den ene ses nu på Genforenings- og Grænsemuseet. Den anden glasmosaik findes på Christiansborg – i en af nicherne bag montren med Grundloven.

I øjeblikket vises særudstillingen “Sønderjyder i 1. verdenskrig 1.8.1914 til 11.11.1918” – fortalt igennem feltpostkort.
    Den grafiske udstilling er suppleret med effekter, som har tilhørt krigsførende soldater i 1. verdenskrig. Hver eneste lille ting i denne supplerende udstilling rummer sin egen rørende, forfærdelige eller menneskelige fortælling om en frygtelig krig – hvor ca. 5200 unge sønderjyske mænd faldt i en meningsløs krig.

UDENFOR MUSEET
    står to kanoner. Kanonerne stod oprindelig på Skamlingsbanken, hvor de store danske sprog- og folkefester fandt sted. Kanonerne saluterede første gang ved sprogfesten den 18. Maj 1843. Kanonerne blev brugt til salutering, fordi de var blevet utidssvarende til krigsførelse (søartilleri).
    Begge kanoner er af svensk op¬rindelse. Den ene kanon er fremstillet på Erendals Bruk i Sødermanland – den anden er fra Navekvarens Bruk. Sidstnævnte kanon er støbt i 1797.
    Kanonerne kan affyres med løst krudt. Der anvendes 27 gr. krudt til hvert skud.
    Affutagerne er ikke originale, men er genskabt af en museumsven efter originale tegninger.

KONGENS ALLÉ er en folkegave til Kronprins Frederik og Kronprinsesse Mary.
    I anledning af Kronprins Frederik og Mary Donaldson´s bryllup d. 14. maj 2004 blev “Kongealléen” den 4. maj 2004 tilplantet med 271 lindetræer – 1 træ pr. kommune i Danmark – samt derudover 14 træer omkring Kongestenen – et træ for hvert af landets tidligere 14 amter. Beplantningen på begge sider af landevejen dækker ruten fra Christiansfeld og næsten op til Taps (forbi museet). Initiativtager hertil var Organisationen PLANT-ET-TRÆ, som ville genplante alléen langs den rute ved Christiansfeld, som H.M. Kong Christian d. X. red ad på den hvide hest ved Genforeningen i 1920. På plantedagen blev træerne plantet af inviterede repræsentanter fra alle danske kommuner. Disse repræsentanter plantede egne kommuners træer i medbragt jord fra hjemkommunen.
    Ved den lejlighed besøgte H.K.H Prinsesse Benedikte Genforenings- og Grænsemuseet.