• LIDT OM… – forskellige korte informationer

Udgivet den 10. maj 2012

Af Kaj G. Nielsen

OM MUSEETS BAGAGERUMS-, TRAILER- OG KRÆMMERMARKED den 4. august 2012 på Genforenings- og Grænsemuseets P-plads – lige ud til hovedvej nr. 170 – kan oplyses, at 40% af stadepladserne nu er solgt. Priserne starter ved 110 kr. for 3 facademeter. Derefter +25 kr. pr. ekstra ønsket facademeter.

Helikopterrundflyvningen ved markedet samme dag varetages i år af HELITOUR fra Vamdrup med lokale Morten Nielsen ved rorpinden. Morten er født og opvokset i Christiansfeld. Prisen for en rundflyvning vil i år uændret være 350 kr. Ture kan allerede nu bookes hos: Helitour.dk – Oplevelser i luften – tlf.: Mobil: +4560213303

OM GEOCAHCHING i det historiske område omkring museet skriver Niels Nielsen, som sammen med Karl Jensen har lavet turen rundt i området: ”Jeg kan se på statistikken at “Genforeningen 1” har haft 134 besøg siden starten (sommeren 2011), og det er godt nok en del over vores forventninger. Der er også en del udlændinge som har besøgt cacherne. Især tyskere men også nogle hollændere og andre nationer. Vi har valgt at give dem “grønt låg” , det vil sige at koordinatet på GPS’en er det præcise findested, og man behøver ikke at kunne læse teksten for at finde cachen. Vi håber på en god sommer med masser af fund på cacherne”.

OM FUGTRENOVERINGEN på museet er vi glade for at kunne orientere om, at den indvendige del næsten er tilendebragt. Nu mangler kun lægning af få gulv- og sokkelklinker – samt den udvendige renovering, men museet er nu fuldt funktionsdygtigt igen og blev planmæssigt åbnet til påsken i år.

Det resterende arbejde udføres i løbet af uge 20.

OM BESØGENDE GRUPPER: Interessen for gruppers besøg på museet kan mærkes. Vi har fået en del gruppebestillinger allerede. Nogle grupper besøger museet – og indtager efterfølgende kaffen på Den gamle Grænsekro. Enkelte holder f.eks. deres årlige møde i beboerforening eller lignende på denne måde.

I fjor holdt bl.a. Venstre i Kolding Kommune et debatmøde om ” Muligheder og trusler for Region Syddanmark”. Regionsrådsmedlemmerne Jens Møller (V), Løgumkloster og Claus Warming (V), Kolding satte ved mødet fokus på det grænseoverskridende samarbejde, muligheder og trusler. Arrangøren kvitterede efterfølgende med en mail med denne tak: Jeg synes rammerne var fantastisk gode, hvilket jeg også har fået tilkendegivelser på, og kombinationen med kroen var perfekt. Vi var 30 deltagere som bestemt er fint og også passende. Kustoden var så flink kort at fortælle om museet, så det var et ekstra godt indslag. Jeg synes vi havde en rigtig god aften, i nogle dejlige rammer. Det siger vi mange tak for.

OM DET HISTORISKE LØB: Vi arbejder på højtryk for at få løbet gjort ”løbeklart” til 10. juni. Alle kan deltage – også selv man bare vil nyde en historisk travetur. Nærmere info snarest på museets nyhedsside. Flotte præmier – sponseret af det lokale erhvervsliv – er at vinde for de deltagere, som klarer spørgsmålene ved rutens poster.