• Lancaster sprængte alle rammer

Udgivet den 13. september 2013

Lancasterforedraget med Leif Gr. Thomsen den 12.9. på Den gamle Grænsekro var en publikumsucces. Genforenenings- og Grænsemusets bestyrelse, som havde arrangeret foredragsaftenen glæder sig over det store fremmøde – 81 tilhørere benyttede sig af tilbuddet, så man var nødt til at sætte ekstra stole og et ekstra bord frem.

Spændende og meget vidende fortalte den veloplagte foredragsholder om besætningen på Lancaster R5702 som den 15. februar 1944 blev skudt ned over Fjelstrup-området af en tysk natjager. Der blev berettet om luftkrigstaktik, udvikling af stærke flymotorer, om kontakten til de efterladte, om andre flytyper, om bemandingen på bombefly, udrustning, bomber, maskingeværers skydehastighed og kaliber, og naturligvis også en snak om mindestenene ved Avnøvig – rejst til minde om disse tapre britiske flyvere. I pausen blev bøger, kortmateriale og vragdele fra den nedskudte Lancaster studeret ivrigt af de fremmødte tilhørere.

2013 - Lancasteraften - interesserede publikummerTo af tilhørerne overrakte i pausen en gave med til Genforenings- og Grænsemuseet – nemlig et drengekonfirmandur – et lommeur – med inskriptionen på bagpladen ”Til minde om din Fader”. Det var en gave, som, drenge, der havde havde mistet en far under 1. verdenskrig fik til deres konfirmation. Også piger fik et sådant – i en mindre udgave..