• Kviknyt

Udgivet den 5. januar 2007

Besøgstal fra 10.7.1995 til 5.1.2007 – 37.008 gæster
    Genforenings- og Grænsemuseet har siden april 2006 tilbudt udsendelse af smånyheder om museet pr. e-mail. Blot tilsend os Deres e-mailadresse på info@genforeningsmuseet.dk
    Efter at have haft sammebilletpris siden 1995, hæves denne fra 1.1.2007 til 30,- kr. for voksne – 15,- kr. for børn og 15,- kr. pr. person for grupper med mere end 20 personer.
    Som noget nyt har vi lavet et indstik i museets nye folder. Heri annoncerer 12 forretningsdrivende fra Christiansfeld med annoncer indeholdende forskellige rabatter til de turister, som også aflægger Brødremenighedens by, Christiansfeld, et besøg.
    Glasmosaikken, som museet fik i 2005 af Aase og Niels Pedersen fra Frederiks-sund, er blevet monteret i gavlvinduet i den nye udstillingsfløj, hvor det tager sig rigtig flot ud.
    Konserveringscentret i Vejle gennemgik i december måned Genforenings- og Grænsemuseets sikrings- og klimaforhold. Rapporten konkluderer bl.a., at der generelt ser ud til at være gode bevarings- og tyverisikringsforhold på Genforenings- og Grænsemuseet, men at der mangler brandalarm.
    Indvielsen af museets nye fløj kunne fejres med minimale omkostninger for museet. Igen et eksempel på den opbakning vi møder omkring museets arbejde – og netop fordi den frivillige indsats er blevet vort adelsmærke. Vi kunne på indvielsesdagen sætte tænderne i meget lækre sandwiches – leveret som en gave af SuperBest i Christiansfeld. Øl og vand er en gave fra Bryggeriet Fuglsang – og desserten, honningkagesnitterne, kom som vanlig fra vores faste støtte – Brødremenighedens Bageri.
    Museet havde i 2006 325 støttemedlemmer, som geografisk breder sig vidt. Fra Sydspanien over Færøerne til Nuuk på Grønland. Fra Esbjerg til Anholt. Fra Skagen til Padborg. En del i hovedstaden, men så absolut flest i vores eget lokalområde, Haderslev, Christiansfeld, Kolding.
    Ny kasserer: Frank Smits har overtaget kassererposten efter afdøde bestyrelsesmedlem Ole Barfod.
    HenningsHvidevareservice har netop foræret museet en funklende ny støvsuger.