• Kræmmersucces – igen – igen

Udgivet den 8. august 2016

Genforenings- og Grænsemuseets “Bagagerums- , Trailer- og Kræmmermarked 2016” blev en ubetinget succes – igen!

Kl. 06:20 mødte den første kræmmer ind – på samme tid som den kræmmerarbejdende del af museumsbestyrelsen. Der blev kridtet op – anvist pladser – og udvekslet hyggelige bemærkninger og knus med de “gamle” kræmmere fra i fjor og forfjor og hele pladsen emmede af organiseret kaos. Fyldt plads! 45 kræmmere fra nær og fjern. “Opkøbshajerne” kom i god til før åbningen kl. 9 for at gøre en god handel – til videresalg. Ikke alle kræmmere havde på det tidspunkt fået pakket ud endnu, men det generede ikke “hajerne”. Så kom markedsgæsterne. Ude vestpå truede tunge skyer – og så brød regnen løs i en god times tid. Hastigt fik de kræmmere, som ikke havde sikret sig med pavilloner, plastikrullerne frem til afdækning af de mange kosteligheder. Trods regnen kom der stadig en del gæster – men tre kræmmere forlod på grund af regnen pladsen. Til stor irritation for deres kræmmerkollegaer. “Udeluk dem næste år”, lød det fra de ærgerlige kræmmerkollegaer. For sådan en regnvejrsflugt i utide, kan nemt ødelægge et godt marked for både kræmmere og arrangører. Men de tre skulle nu ikke have forladt pladsen, for pludselig var der blå skyer og højt solskin på himlen og nu væltede gæsterne ind, og humøret var igen højt hos alle. Fra stadeplads nummer 7 – Gurlis kræmmerbod – lød der pludselig muntre harmonikatoner ud over pladsen, da hendes mand hev harmonikadyret frem og trakterede med glade melodier. Andreas Brøchner ankom med sin ekvipage. 2 flotte heste og en hestevogn, som nåede at køre 7 gratis rundture i det historiske område omkring museet med børn og voksne, som blev guidet af museets kustode, Kate Heiby, og på museets plæne fik Leif og Solveig Thomsen rigget de hjemmegjorte børneaktiviteter til, mens duften af grillede pølser og burgere fra Den gamle Grænsekro´s grill bredte sig over pladsen. Alle – kræmmere, besøgende og museumsbestyrelse – havde en god dag og rigtig mange kræmmere udtrykte ønske om at være med igen næste år. Ja, flere bestilte såmænd allerede en plads til næste år – på samme stadeplads som i år og foregående år.

Stor interesse

Kø ved flere boder